Gene Watson – Outside the Box

Gene Watson - Outside the Box album cover

Country icoon en legende Gene Watson hoeft het voor het geld niet meer te doen. Maar je weet het, echte country artiesten geen niet met pensioen en blijven doorgaan. Zo ook dus Gene Watson en dit jaar brengt hij alweer zijn 34e studioplaat uit genaamd Outside the Box. Een plaat vol met sentimentele ballads dat terug doen verlangen naar oude country muziek van weleer.

Gene Watson is dus niet zomaar even een country artiest, maar een country artiest van naam. Hij heeft in het verleden ontzettend veel betekend voor het genre en dat is te merken aan de statistieken. Zo had hij in het verleden in totaal 72 nummers in de hitlijsten staan, waarvan 23 nummers in de top tien en zes nummer 1 hits. Zijn eerste single bracht Watson uit in 1962.

En nu zijn we gewoon een aantal decennia verder en laat Gene Watson weer van zich horen. Dat doet hij op fenomenale wijze met zijn nieuwe studioplaat genaamd Outside the Box. Je hoort de ervaringheid doorsijpelen op deze plaat en je merkt direct dat het vuur nog steeds ontzettend fel brandt bij Watson. Het album klinkt in alle opzichten kwalitatief ontzettend goed.

Natuurlijk is Gene Watson een bekende artiest binnen country muziek als je ziet wat hij allemaal heeft bereikt. Daarom mag een duet met een andere grootheid op Outside the Box niet ontbreken. Om het geheel nog wat interessanter te maken. Dat doet hij met niemand minder dan good ol’ levende outlaw country legende Willie Nelson. Het nummer Wonderful Future, waar Willie meezingt, is één van de hoogtepunten van de plaat.

Gene Watson staat bekend om zijn scherpe ballads en er staan genoeg op Outside the Box. Het is door de jaren heen een soort van handelsmerk van hem geworden en na het luisteren van deze plaat begrijp ik heel goed waarom dat is. Hij weet zijn ballads op zo’n manier te presenteren dat het alles behalve oubollig klinkt, maar juist heel erg bij de tijd.

Daar moet ik bij zeggen dat je van Outside the Box niet een hele moderne country plaat hoeft te verwachten. De doelgroep van Gene Watson is dan ook niet het jongerenpubliek, maar duidelijk luisteraars die oude country muziek waarderen. Dat is precies waar Watson met deze plaat in excelleert. Het brengt je even terug naar tijden van Merle Haggard, George Jones en Waylon Jennings.

Ik vind het ontzettend belangrijk dat oude iconen zoals Gene Watson nog steeds platen uitbrengen. Er kunnen van mij er niet genoeg zijn en het houdt de naam hoog van dit traditionele genre. Artiesten zoals George Strait, Alan Jackson en Willie Nelson zijn monumenten binnen country en mogen niet vergeten worden. Gene Watson doet wat dat betreft met Outside the Box zijn zegje en doet dat op een geweldige manier. Geen pensioen, maar blijven doorgaan. Wat een geweldige gedachte.