Gordie Tentrees – Mean Old World

Gordie Tentrees - Mean Old World album cover

Muziek uit Yukon, Canada, waar hoorden we dat eerder? Natuurlijk was ik recentelijk erg lovend over platen van Roland Roberts en The Lucky Ones. Allebei hebben zij roots liggen in Yukon. Daar kan nu Gordie Tentrees aan toegevoegd worden. Oók zijn nieuwe plaat Mean Old World is weer prachtig en ik krijg zo’n beetje het idee dat het Canadese muziek talent uit Canada vooral uit Yukon komt.

Maar wie is Gordie Tentrees? Geboren in Ontario en groeide op in verschillende pleeggezinnen. Hij vond een carrière in professioneel boxen en werd daarna leraar en werkte met jeugd. Op 24-jarige leeftijd verhuisde Tentrees naar Yukon en begon met liedjes schrijven. Inmiddels zijn er veel jaren voorbij en leeft hij nog steeds voor de muziek. Hij treedt op over de gehele wereld en wordt zowel in Canada als daarbuiten erkend.

Gordie Tentrees mag inmiddels als gevestigde naam worden gezien in de muziekwereld, Mean Old World is het eerste album dat ik luister van hem. En daar was ik een beetje terughoudend over na een eerste kijk op de album cover. Die cartoon-achtige cover vind ik esthetisch gezien foeilelijk, maar het hoeft uiteraard niet te betekenen dat de muziek slecht is. Dat is op Mean Old World dan ook niet het geval.

Ik vind overigens dat de muziek die Tentrees hier ons brengt wel wat overeenkomt met de album cover. Die jeugdigheid en speelsheid komen op Mean Old World erg naar voren. Dat komt vooral door de ietwat klungelige stem van Gordie Tentrees. Niets mis mee hoor, het is een prettige stem om naar te luisteren, maar het gaat toch wat op en neer.

Mean Old World bevat een mix van tinten folk, blues, roots en country muziek. Af en toe hoor je fijn banjo getokkel en komt ook de mandoline af en toe voorbij. Om het hele plaatje vorm te geven is Mean Old World het best te classificeren als Americana muziek. Het wordt allemaal heel licht benaderd en het plezier dat Gordie Tentrees hier overbrengt is erg goed vervaardigd. Ook interessant om te vermelden is dat vriend Roland Roberts een nummer meeschreef, Twice As as Nice om precies te zijn.

Conclusie: Gordie Tentrees maakt naast Yukon’s The Lucky Ones en Roland Roberts voor mij een uiterst positieve indruk en ik ben benieuwd wat deze staat uit Canada meer te brengen heeft. Tentrees is een fijne toevoeging en met Mean Old World overtuigt hij genoeg. Ondanks dat hij al een hele tijd meegaat in de muziek scene vraag ik mij af waarom niets van zijn muziek te vinden is op stream diensten? Zo’n gelouterde muzikant zou dat toch wel op orde moeten hebben? Mean Old World is tijdens het schrijven van deze recensie alleen beschikbaar op Bandcamp en hopelijk kunnen we de plaat binnenkort op de “normale” manier beluisteren.