William Fitzsimmons – Ready the Astronaut

William Fitzsimmons - Ready the Astronaut album cover

Ja, eindelijk weer een nieuwe plaat van folk artiest William Fitzsimmons. Niet dat ik heel bekend ben met zijn eerdere werk, maar ik weet dat hij altijd garant staat voor mooie folk-achtige fluistermuziek. Muziek met veel emotie en gevoeligheid. Maar vooral de minimalistische inkleuring van zijn muziek spreekt mij zo aan. Mission Bell uit 2018 was mijn eerste echte kennismaking met Fitzsimmons en het werd gelijk duidelijk dit soort folk mij prima ligt.

Ready the Astronaut is tekstueel een zwaar album. William Fitzsimmons heeft het de afgelopen jaren moeilijk te verduren gekregen in zijn persoonlijk leven met zijn tweede scheiding en alles wat daarbij komt kijken. Hij moest zijn leven opnieuw beginnen. Dat ging gepaard met goede en slechte momenten en vooral zijn kinderen maakte hem sterk.

En hij deed wat elke artiest doet in pijn: die keren terug naar de muziek. De afgelopen jaren schreef hij alles van zich af en resultaat is Ready the Astronaut. Zoals gezegd is dit boterzachte fluitermuziek met zoveel gevoel en emotie dat het je 40 minuten lang stil en rustig maakt. Dat is het knappe van Fitzsimmon’s platen, die brengen je in een gemoedstand waar je helemaal zen van wordt.

Soms moet je gewoon de muziek over je heen laten komen en niet te veel er over nadenken. Dat geldt voornamelijk voor Ready the Astronaut. De minimale klanken doen hun werk en William Fitzsimmons zijn fluisterzachte stem doet de wonderen. Voor de luisteraar die echt van gevoelige folk muziek houdt kan je hier gewoon niet verkeerd meegaan.

Zoals ook op Mission Bell is Adam Landry de producer. De kracht achter Ready the Astronaut en Fitzsimmons. Landry staat bekend om zijn producties van onder andere Lilly Hiatt en Raylan Baxter. De productie op Ready the Astronaut bevat vooral veel subtiele en intieme elektronische klanken die minimaal, maar heel effectief gebruikt worden. Landry is wat dat betreft de perfecte match met de richting van Fitzsimmons’s eigen muzikale inkleuring.

Ready the Astronaut brengt je in vervoering, maakt emoties los en veel indruk. Maar William Fitzsimmons brengt voor veel rust binnen deze plaat. Het is geen break-up plaat, maar zoals hij zelf zegt een plaat over het falen in het leven en steeds weer opstaan en opnieuw proberen. Dat is zijn insteek, maar iedereen kan zo zijn eigen invulling eraan geven. Wat ik wel weet is dat William Fitzsimmons met Ready the Astronaut opnieuw een prachtig album heeft weten te brengen en niet teleurstelt. 8e plaat alweer, maar een gebrek aan inspiratie? Niks van dat.

Uitgebracht door Nettwerk Music Group