Graeme James – Seasons

Graeme James - Seasons album cover

Als je kijkt naar het genre folk dan gebeurt er tegenwoordig van alles. In de zin dat er ontzettend veel artiesten zijn met elk zo hun kwaliteiten. Om echt boven het maaiveld uit te steken moet je elke nieuwe plaat top zijn. En dan lukt niet iedere artiest zomaar. Ja, meestal klinkt de eerste plaat uitstekend, maar snel genoeg na een tweede album is er een gebrek aan inspiratie. Dat geldt in ieder geval niet voor Graeme James uit Nieuw-Zeeland.

James begon zijn muziek carrière als een straatmuzikant. Waarschijnlijk verdiende hij z’n geld met optredens in de straten van Auckland of Christchurch. Maar Graeme James zag dat er meer in zat en begon met het schrijven van zijn eigen muziek. Hij is er zelfs zo goed in geworden dat hij een platencontract kreeg aangeboden en zelf z’n muziek mocht gaan maken. Nieuwe plaat Seasons is alweer zijn derde en hier geen gebrek aan inspiratie, energie of plezier.

Ik moet eerlijk toegeven dat ik niet bekend ben met de eerste twee albums van Graeme James. Als ik een snel blik werp op Spotify is hij aardig populair. Miljoenen streams blijven ervoor zorgen dat James muziek kan blijven maken en doet dat met Season in ieder geval op een overtuigende manier. Dit is je typische folk plaat, maar klinkt daarnaast erg innovatief en kleurrijk. Het is genieten van artiest die weet hoe je liedjes moet schrijven.

Vanaf de eerste banjo klanken op Seasons ben ik gelijk helemaal om. Ik neem er ook vergelijkingsmateriaal bij, want ik ontkom er niet aan. De muziek van Graeme James doet mij direct denken aan de eerste plaat van Bear’s Den, maar ook een populaire folk band als het Amerikaanse Beta Radio is tijdens het luisteren niet ver weg. Toch behoudt James een eigen geluid. Een geluid dat vol details en lagen zit. Heerlijk gewoon.

Deze verschillende details en lagen speelt Graema James allemaal zelf in. Dat komt omdat hij Seasons het grootste gedeelte zelf in productie heeft genomen. Hij houdt alles zelf heel mooi in de hand en dat valt te prijzen. Niet iedere (beginnende) muziek artiest durft het aan om een album zelf te produceren. James doet het wel en doet het verrassend goed. De nummers zijn aantrekkelijk, speel en soms van epische proporties.

Ik ben overtuigd van deze folkie uit Nieuw-Zeeland. Zoals gezegd is het voor een folk artiest moeilijk om boven het maaiveld uit te steken, maar Graeme James doet het zonder al te veel moeite. Althans, dat lijkt zo op Seasons. De rijke instrumentatie klopt, het stemgeluid klopt, de hele plaat klopt. Folk liefhebbers richt je pijlen op deze Graeme James en Seasons, want dit is muziek dat je niet gaat teleurstellen. Dat is beloofd.

Uitgebracht door Nettwerk Music Group