Grey DeLisle – Driftless Girl

Grey DeLisle -Driftless Girl album cover

Sommige carrières kunnen raar lopen. Singer-songwriter Grey DeLisle liet zo’n twintig jaar niets van zich horen op muziekgebied, maar is de afgelopen jaren intensief aan de slag gegaan met nieuwe liedjes schrijven. Natuurlijk heeft dit allemaal te maken met de pandemie. Maar waar velen weer naar het oude normaal zijn gegaan, gaat Grey DeLisle gewoon vrolijk verder waar ze in 2020 mee is begonnen.

In 2022 hoorden we het eerst van Grey DeLisle met het covers album Borrowed. Het bleek een eerste voorproefje, want er blijkt veel meer in het vat te zitten. Zo bracht ze vorig jaar een origineel album uit genaamd She’s An Angel en beloofde toen dat er meerdere albums in de maak waren. Meestal moet je dit met een korreltje zout nemen, want hoe vaak hoor je dat wel niet?

Maar het is echt waar, want dit jaar is Grey DeLisle, zoals beloofd, weer terug met een nieuw album. En ook Driftless Girl is weer een album vol met originele liedjes. Zo’n uitbarsting van creativiteit, kan dat wel goed zijn voor de kwaliteit van de liedjes? Maar gelukkig zit het met de kwaliteit goed en sprankelt en straalt Grey DeLisle in geweldige vorm.

Grey DeLisle won in het verleden een Grammy en bouwde door de jaren heen een beste reputatie op. Niet heel verwonderlijk dat voor Driftless Girl veel bekende en ervaren muzikanten meedoen om het niveau van de songs hoog te houden. Zo is singer-songwriter Jolie Holland de producer en hebben ook Buck Meek (Big Thief), Nikki Grossman (The Sapsuckers) en Adam Brisbin een aandeel op dit nieuwe album.

De muziek is voortreffelijk en alle liedjes zijn weer een genot om naar te luisteren. Net zoals dat bij Borrowed en She’s An Angel het geval was. Wat mij het meeste aanspreekt aan Grey DeLisle en haar muziek is de vocal. Deze dame is gezegend met een prachtige stem en naar mijn mening een van de betere binnen het Americana genre. Wat een lust om naar te luisteren en wat geweldig.

Het houdt voor Grey DeLisle niet op bij Driftless Girl. Ze heeft de afgelopen jaren genoeg liedjes kunnen schrijven voor vele albums. Verwacht de komende jaren daarom een aantal nieuwe albums van hetzelfde kaliber als She’s An Angel en Driftless Girl. Fantastisch toch om te zien dat veel artiesten het thuiszitten hebben aangepakt om creatief te zijn en zoveel mogelijk nieuwe liedjes te schrijven. Grey DeLisle heeft de smaak meer dan te pakken en gaat door. En als dit soort albums blijven verschijnen mag je niet klagen en moet je je alleen maar gelukkig prijzen.