Hannah Juanita – Tennessee Songbird

Hannah Juanita - Tennessee Songbird albumcover

Toen country artiest Hannah Juanita nog een jonkie was vertrok ze van Tennessee naar het westen van Amerika om daar voet aan de grond te krijgen. Het avontuurtje bleek niet goed te werken en besloot op haar dertigste terug te verhuizen naar Nashville. Dat resulteerde een aantal jaren geleden in de uitstekende honky tonk plaat Hardliner. Nu is ze terug met Tennessee Songbird.

Ik was in mijn recensie over Hardliner erg te spreken over Hannah Juanita. Ze straalt een bepaalde authenticiteit uit en je kunt stellen dat ze het echte werk is. In alles wat ze doet ademt country en dat was te horen aan dat album. Artiesten waar je aan kunt denken als je luistert naar haar muziek zijn de grote, Loretta Lynn, Patsy Cline en Tammy Wynette.

Maar dit soort alternatieve country produceren kent zo zijn nadelen. Het trekt namelijk veel minder publiek dan de country pop van hedendaags. Zeker in Nederland heeft niet iedereen liefde voor artiesten zoals Hannah Juanita en gaan meer voor de populaire new country muziek. Liefhebbers van zoete vocalen en traditionele instrumenten komen echter met Tennessee Songbird in een warm bad terecht.

Soms ben ik in de stemming voor een goed country pop album en kan ik met mate luisteren. Maar voor albums zoals Tennessee Songbird ben ik altijd in de stemming en kunnen er wat mij betreft niet genoeg zijn. Hannah Juanita weet wederom met haar oprechte country songs een juiste snaar te raken en wederom heel veel indruk te maken. Een waar honky tonk engeltje.

Hannah Juanita heeft de afgelopen jaren niet stilgezeten en haar muziek door heel Amerika gebracht. Ja, het zijn voornamelijk nog kleine zaaltjes en honky tonks. Maar toch bouwt ze een reputatie op en mocht ze shows openen voor artiesten zoals Jesse Daniel, Kaitlin Butts en Nick Shoulders. Dit zegt veel en maakt het duidelijk dat ze naam maakt in de alternatieve country scene.

Ik kan met Tennessee Songbird alleen maar heel tevreden zijn. Artiesten zoals Hannah Juanita zijn ontzettend belangrijk om het country genre levendig en authentiek te houden. Het feit blijft dat dit soort artiesten geen stadions zullen uitverkopen, maar de muziek zegt denk ik genoeg. Dit is hoe country muziek werkelijk hoort te klinken en waar veel meer voldoening uit te halen valt dan de meeste mainstream country artiesten. Een parel van een album.