Hazlett – Goodbye To The Valley Low

Hazlett - Goodbye To The Valley Low album cover

De Australische singer-songwriter Hazlett maakte begin vorig jaar op mij enorme indruk met zijn debuut album Bloom Mountain. Ik was niet de enige, want het album kreeg veel lovende kritieken van zowel muziekcritici als luisteraars. Aangezien het zo’n succes was werd er snel geschakeld en kunnen we dit jaar alweer genieten van nieuw werk, Goodbye To The Valley Low.

Het nieuwe album kent een iets andere release dan dat normaal gaat met albums. Hazlett besloot namelijk het eerste deel van het album eind vorig jaar uit te brengen. Recent verscheen het andere deel van Goodbye To The Valley Low en het is zodoende compleet. Vind het toch een beetje vreemd waarom niet het hele album gelijk uitbrengen, maar het zal te maken hebben met hoe er tegenwoordig via streamplatforms muziek geluisterd wordt.

Ik was vorig jaar helemaal lyrisch over Bloom Mountain en mocht ik zelfs selecteren in mijn jaarlijstje. Ik noemde het debuutalbum van Hazlett alles wat je van een goede folkplaat mag verwachten en wonderschoon. Gelukkig weet hij met Goodbye To The Valley Low hetzelfde pad te volgen en wederom wonderschone folk songs te produceren.

Moeten we gaan lopen klagen dat singer-songwriters zoals Hazlett hetzelfde blijven doen? Ik vind van niet, want alles werkt en de songs zijn ontzettend sterk. Hij weet zijn eigen geluid te vinden en dat kan je niet van iedere artiest zeggen. Een album zoals Goodbye To The Valley Low moedig ik dan ook aan en wat mij betreft mogen er nog tien van dezelfde volgen.

Ja, ik ben hier weer heel enthousiast over. De meeste songs starten heel eenvoudig met de gitaar en vandaar wordt de instrumentatie op hele subtiele en effectieve ingekleurd. Wat drums, wat piano, wat pedal steels, het klinkt zoetig lekker. Natuurlijk mag de dromerige stem van Hazlett ook weer genoemd worden, want dat klinkt toch wel uniek en onderscheidend.

Goodbye To The Valley Low, prachtig. Inmiddels weet Hazlett met zijn muziek best een aardig publiek te bereiken en is hij met name actief in Europa. Mooi om te zien dat hij dan ook het bovenzaaltje in Paradiso uitverkoopt, volkomen terecht. De songs weten veel liefhebbers van folk muziek te bereiken, omdat Hazlett authentiek en oprecht is. Dat straalt hij in alles uit en dan mag je van mij honderd van zulke albums maken.