Hill Country (Wilder Blue) – Hill Country

Hill Country album cover

Hill Country is een vijf mans band met Zane Williams als frontman van de groep. Het album draagt dezelfde naam als de band (de bandnaam is nu veranderd in Wilder Blue) en bevat een mix van genres rock, bluegrass, country en folk. Een meer Americana band zogezegd. Hill Country is de eerste plaat van deze groep. Met Texas natives Zane Williams (vocals), Paul Eason (vocals), Lyndon Hughes (drums), Andy Rogers (multi-instrumentalist) en Sean Rodriguez (bass en vocals) is er genoeg ervaring in huis om van deze groep een succes te maken. Veel van de bandleden hebben immers al lange tijd ervaring in de muziekwereld.

En Hill Country levert succes. De plaat heeft een sterke cohesie en het plaatje klopt. Van singles zoals het aangrijpende Palomino Gold en Dixie Darlin’ tot het excellerende Hey Susanna en Janie Lynn. Stuk voor stuk sterke nummers die deze plaat memorabel maken. Zane Williams en de groep zorgen met hun muziek voor perfecte associaties. Associaties die je doen dromen naar de vlaktes van de Texas Panhandle of de ruige bergen van de Appalachia.

Maar vooral de muziek is hier het belangrijkste component. Je merkt dat er een bepaalde vrijmoedigheid heerst tussen de bandleden. Alsof ze al een lange tijd samen zijn en elkaar jarenlang kennen. Dat is dus niet het geval, maar wat een briljante muziek brengen ze hier op het muziektoneel. Als ik Hill Country met andere artiesten moet gaan vergelijken zou dat de americana muziek van Tom Petty zijn of Texaanse muziekgenoten Randy Rogers Band. Niet de minste namen.

Om tot een conclusie te komen, Hill Country is wat mij betreft een blijvende factor in de Texas country muziek scene. Ze passen prima naast huidige Texas artiesten zoals Flatland Cavalry, Wade Bowen, Jamie Lin Wilson en James Steinle. Of frontman Zane Williams en de andere bandleden daar ook zo over denken is de vraag. Of de nummers van het album op het podium aanslaan bij het publiek is nog afwachten i.v.m. de pandemie. De eerste stap met het album is gezet en ik hoop op een succesvol vervolg van Hill Country, eh, Wilder Blue. En gaan we dit album terugzien in het eindejaarslijstje van Orange Flag Music? Zeker weten.