Hunter Root – Arkansas

Hunter Root - Arkansas album cover

Soms luister je naar een album en weet je al snel dat het goed zit. Albums waarvan je gelijk al weet een heel tijdje plezier van gaat hebben en om te onthouden. Arkansas van Hunter Root uit Pennsylvania is zo’n album. Als je interesse hebt in een blend van authentieke indie rock, folk, akoestische pop, country en Americana in het algemeen dan zit je hier meer dan goed.

Hunter Root is geen nieuwkomer binnen de muziekscene. Hij laat zijn muziek al meer dan tien jaar aan het publiek horen en heeft inmiddels een aardige fanbase opgebouwd. Niet alleen excelleert deze jongen als solo-artiest, want hij is ook onderdeel van psychedelische rockband Medusa’s Disco. Ook daar heeft hij veel succes mee.

Dit jaar brengt Hunter Root een nieuw solo-album genaamd Arkansas. Natuurlijk werden er voorproefjes weggegeven in de vorm van singles. Single Town Rat Heathen ging begin 2023 op social media viral. Niet heel opmerkelijk, want het is een geweldig nummer en geeft een goede reflectie wat het album te bieden heeft. Het geeft deze singer-songwriter nog meer bekendheid dan hij al heeft en naar mijn mening volkomen terecht.

Het mooie van Arkansas, en zijn andere solo-projecten, is dat Hunter Root alles in eigen beheer regelt. Dat betekent dat hij zijn muziek zelf schrijft, opneemt, mixt en produceert. Alsof dat nog niet genoeg is, regelt hij ook de zakelijke kanten en doet hij zijn social media helemaal zelf. Dit is knap, want waar hoor je dit nog?

Er is in ieder geval aan Arkansas niets op te merken alleen dat het een geweldige luistertrip is. Ik luister dus soms albums waar ik gelijk hoor dat het goed zit en dit is er zo een. Hunter Root is heel authentiek, rauw, en goed te vergelijken met een artiest zoals de populaire Tyler Childers. Maar ook hoor ik in deze muziek minder bekende artiesten zoals Lance Roark en Logan Halstead.

Ben je op zoek naar authentieke Americana muziek dan mag je Arkansas niet missen. Hunter Root is het echte werk en zal met dit album alleen maar bekender en populairder worden. Het harde werken, want dat is wat deze jongen doet, gaat zich uitbetalen. Mooi om te zien en te horen dat hij alles in eigen beheer houdt. Het levert in ieder geval een hele knappe plaat op en als liefhebber van kwalitatief goede Americana een verplicht nummertje om te draaien. Wil je hem live bewonderen dan zal je vooralsnog naar Amerika moeten reizen, maar gelukkig zijn zijn albums wel gewoon te vinden op de bekende streamplatformen.