Darren Nicholson – Wanderer

Darren Nicholson - Wanderer album cover

Bluegrass is een eeuwenoud muziekgenre bedacht door Bill Monroe. Het kenmerkt zich door fanatiek en fel gebruik van instrumenten zoals banjo, mandoline, akoestische gitaar, bass en fiddle. Door de jaren heen hebben veel bekende country artiesten ook Bluegrass platen gemaakt. Denk aan Buck Owens, Dolly Parton en zelfs Willie Nelson. Willie Nelson brengt later dit jaar een volwaardige album uit met bekende nummers uit zijn repertoire in Bluegrass vorm.

Darren Nicholson is een Bluegrass artiest en maakt al vele jaren succes met zijn band en als solo-artiest. Zo heeft hij een nominatie gekregen van de Grammy’s en won maar liefst 13 International Bluegrass Association Awards. En hij heeft ook een vaste plek bij de Grand Ole Opry waar hij zo nu en dan mag opdraven. Dit jaar brengt hij nieuwe muziek in de vorm van Wanderer.

Ik heb altijd wel oren naar een nieuwe Bluegrass plaat. Darren Nicholson wist in ieder geval de afgelopen weken voldoende indruk te maken met Wanderer om er wat over te schrijven. Het album luistert namelijk heel lekker weg en er zit een prettig tempo in. De muziek is heel toegankelijk gehouden en er is van alles te horen.

Dat betekent dat het hele palet aan instrumenten op Wanderer wordt gebruikt. Darren Nicholson heeft geweldige muzikanten bij dit project weten te betrekken en dat hoor je aan de kwaliteit van de muziek. Verwacht dan ook vakkundig instrumentenspel te horen van banjo’s, mandolines, bass, fiddles en akoestische gitaren. Het plaatje wordt helemaal compleet gemaakt.

Overigens heeft Darren Nicholson niet alleen veel succes als solo-artiest. Hij is namelijk ook onderdeel van de Bluegrass groep Balsam Range. Hij reist zowel solo, met zijn Darren Nicholson band of in samenwerking met andere artiesten heel de wereld over. Niet alleen Amerika kan genieten van de kunsten van deze imposante Bluegrass speler.

Wat mij betreft mogen artiesten zoals Darren Nicholson en albums zoals Wanderer veel meer opgemerkt worden. Bluegrass is een dynamisch muziekgenre en is steeds hedendaags nog het luisteren meer dan waard. Je hoeft je in ieder geval niet te vervelen, want het is rijk aan geluid en een lust voor het oor. Deze Bluegrass man heeft mij in ieder geval overtuigd van zijn talent en zal ik zeker gaan volgen als er in de toekomst nieuw werk van hem verschijnt.