I See Hawks in L.A. – On Our Way

I See Hawks in L.A. - On Our Way album cover

I See Hawks in L.A. is een Zuid-Californische band die sinds 1999 Americana muziek brengt die vooral in Amerika redelijk wordt opgepakt. Ikzelf ben deze band niet eerder tegengekomen, maar daar komt met On Our Way verandering in. Een aangename verandering wel te verstaan. Americana wordt gezien als verzamelwoord van verschillende genres en dat deze band dat label krijgt vind ik volkomen begrijpelijk.

Eerst maar een kleine introductie van de band I See Hawks in L.A. Dat is wel zo op z’n plaats. De band vormden zich eind vorige eeuw met oprichters Rob Waller en broers Paul en Anthony Lacques. En de omstandigheden waren opmerkelijk. Gedurende een filosofisch gesprek en wat steengooien in de Mojave woestijn zag I See Hawks in L.A. het licht. Voor On Our Way gaat er overigens veel lof uit naar drummer Victoria Jacobs die later bij de band is aangetreden.

En zo ging het balletje, of steen, rollen. Ze brachten gestaagd de 21e eeuw albums uit en worden tot de dag van vandaag zeer gewaardeerd door fans en muziek critici. De band halen met hun albums charts zoals EuroAmericana, Americana en Freeform American Roots charts. Na het luisteren van On Our Way vind ik dat wederom volkomen begrijpelijk.

I See Hawks in L.A. maakt met On Our Way een prachtig mooi vormgegeven Americana album. Je hoort op deze plaat veel verschillende muziekstijlen. Als je in bent voor wat blues, nummer Mississippi Gas Station Blues zorgt daarvoor. Heerlijk die scheurende gitaren op het eind. Country mag natuurlijk niet ontbreken. Nummers als Might’ve Been Me en Stealing hebben veel country in zich. En dan hebben we afsluiter How You Gonna Know? Een track van meer dan acht minuten waar The Hawks duidelijk experimenteren met verschillende soorten exotische instrumenten.

Hoe je het ook wend of keert I See Hawks in L.A. produceert Americana zoals Americana hoort te zijn. Goed en lekker in het gehoor, divers gebruik van instrumenten en afwisselende zang. Het is een band die veel positieve kritieken krijgt, maar dat tekent zich (nog) niet af in de cijfers. On Our Way kan daar verandering inbrengen, want mij inziens is dit erg sterke Americana muziek. Americana muziek die veel fans van het genre kunnen waarderen.

Maar het blijft altijd een raadsel waarom sommige extreem kwalitatief goede muziek ondersneeuwt raakt en andere juist wel de mainstream bereiken. Waarschijnlijk de juiste mensen in het vak kennen, hard werken en een grote dosis geluk. Ik vind dat I See Hawks in L.A. gehoord mag worden. Ze doen alles goed en leveren met On Our Way sterke Americana zonder rare fratsen. Ja, dit is hoe ik dit genre wil hebben. Hopelijk worden ze gehoord, trekken ze meer publiek bij optredens en breken ze door. De kwaliteit van dit album vormt in ieder geval geen obstakel en verdienen ze meer loon naar werken.

Uitgebracht door Western Seeds Record Company