Jadea Kelly – Roses

Jadea Kelly - Roses album cover

Artiest Jadea Kelly wordt in haar thuisland Canada de schijnende parel van de Canadese songwriters genoemd. Dat is natuurlijk heel wat en dit gegeven maakte mij nieuwsgierig naar haar nieuwe plaat Roses. En nu deze plaat de afgelopen weken meerdere malen voorbij horen komen ben ik het volledig eens met dit gegeven. Wat een pareltje.

Eerlijk gezegd is de muziek van Jadea Kelly nog geen eens heel groots opgezet. Roses heeft een minimale inkleuring van instrumenten, maar de liedjes op zich zitten erg sterk in elkaar. Er zit tussen deze pracht en praal geen skip nummer tussen en alles luistert op een hele plezierige manier weg. Typisch zo’n album waar je even niet op de tijd let en je mee laat voeren op de heerlijke melodieën.

Ook het stemgeluid van Jadea Kelly valt in positieve zin op. Ja, het is zo dat er tal van dit soort singer / songwriters tegenwoordig zijn, maar Kelly weet zich met haar stemgeluid te onderscheiden. Je kunt haar mooie stemmenpracht vergelijken met Kacey Musgraves. Als je luistert begrijp je wat ik bedoel en zal ik deze link meteen vinden.

Het instrumentengebruik van Roses is dus vooral minimaal te noemen. De kleuring is beperkt en je hoort vooral gitaren terug en soms wat verlegen pedal steels, piano’s en banjo’s. Maar het blijft allemaal heel zacht en er wordt vooral ingehouden. Maakt allemaal niet uit, want de liedjes zijn ontzettend mooi en krachtig in z’n eenvoud.

Ik had het niet verwacht, maar Roses is één van mijn favoriete platen van de afgelopen maanden. Jadea Kelly is inmiddels met deze plaat toe aan haar vierde en je hoort de ervaring en vakkundigheid. De plaat volgt na het geprezen Love & Lust uit 2016 en een pandemie pauze van twee jaar. Ze heeft voor Roses een aardig clubje van producers weten te verzamelen met namen als Aaron Goldstein, Joel Schwartz, Rich Jacques en Joe Moralez. Naast producers zijn dit ook nog eens top muzikanten.

Dan is uiteindelijk de vraag of Roses sterk genoeg is voor het eindejaarlijstje. Ik kan als ik voor mijzelf spreek met de volle overtuiging stellen dat je deze plaat straks in december hier teruggaat zien in het lijstje. Het hele album klopt en is bovenal een enorm plezier om te luisteren. De zwoele zachte klanken en prachtige stemmenpracht van Jadea Kelly maken deze plaat een pareltje van de bovenste klassen. Muziek waar ik maar geen genoeg van kan krijgen. En daar is helemaal niets over gelogen.

Uitgebracht door Darth Jadea Music / Tonetree