Shovelin Stone – Summer Honey

Shovelin Stone - Summer Honey album cover

Shovelin Stone is een band met z’n roots in de Rocky Mountains van Colorado. De vier bandleden maken aanstekelijke folk muziek welke je direct doen beetgrijpen en niet meer loslaten. Summer Honey is pas hun tweede plaat, maar je hoort een enorme professionaliteit en ervaring doorsijpelen in de nummers. Het is een kwestie van tijd voor deze groep doorbreekt bij een groter publiek.

De eerste titelloze plaat van Shovelin Stone uit 2019 heeft zo’n indruk gemaakt dat voor Summer Honey de grote muzikant in Bluegrass Chance McCoy achter de productieknoppen is gaan zitten. Chance McCoy is onder andere lid van de grote meneren van Old Crow Medicine Show en doet daarnaast ook zo z’n werk bij andere artiesten zoals JP Harris.

Het wordt mij duidelijk dat Shovelin Stone met Summer Honey een indrukwekkende plaat heeft weten neer te zetten. Mede door Chance McCoy weten de bandleden op deze plaat te stralen en halen er het maximale uit. Elk nummer op dit album is een pareltje op zich en de neiging om door te luisteren is groot. Is dit eenmaal het geval dan weet je dat het met de kwaliteiten van de muziek goed zit.

De album cover bestaat uit een aantal prachtige kleurrijke decoratie bloemen en zo wil ik de instrumentatie op Summer Honey ook noemen. Met name de banjo floreert op dit album en is een waar genot om naar te luisteren. Daarnaast werken ook mandolines, akoestische gitaren, drums, fiddle en mondharmonica hun magie uit. Al met al is het een prachtige luisterervaring wat Shovelin Stone ons hier brengt.

Summer Honey is opgenomen in de bergen van de Appalachen. Dat gebeurt wel meer, maar opmerkelijk tijdens deze productie is dat het helemaal “remote” is gebeurt. Remote betekent dat tijdens de opnames de band geen contact had met de buitenwereld. Geen telefoons, geen internet en geen social media. Het heeft voor Shovelin Stone duidelijk voor genoeg inspiratie gezorgd en hoor je heel goed terug.

Summer Honey is een geweldige plaat waar genoeg interessants te halen valt. Het instrumenten gebruik is rijk, het stemgeluid is heerlijk rauw en de liedjes zijn erg sterk van opzet. Shovelin Stone staat aan de start van hun muziek carrière, maar weten met deze plaat gelijk een grote hit te scoren. Dit soort muziek verdient de volle aandacht en heeft voor folk en Americana liefhebbers genoeg interessants te bieden. Ik ben in ieder geval helemaal overtuigd van deze plaat en kan mij niet voorstellen dat jij dat ook niet gaat zijn.