Jadea Kelly – Weather Girl

Jadea Kelly - Weather Girl album cover

Alweer twee jaar geleden was ik enorm enthousiast over Roses van de Canadese singer-songwriter Jadea Kelly. Een album waar ik recent nog even naar heb geluisterd en ik mijn enthousiasme weer begreep. Een indrukwekkende parel met alleen maar kwaliteit songs van niveau. Twee jaar laten doen we weer een rondje met het nieuwe album Weather Girl.

Als je albums van Jadea Kelly opzet, dan zul je vergelijkingen maken met andere artiesten, ondanks dat het naar mijn mening wel onderscheidend genoeg klinkt. In mijn recensie van Roses gaf ik het al aan, maar het lijkt toch wel heel veel ontzettend op Kacey Musgraves. Ook op Weather Girl ontkom je er vanaf de eerste song niet aan, het heeft veel gelijkenissen.

Maar zo’n vergelijking is natuurlijk niet negatief bedoeld en zie ik als iets positiefs. Jadea Kelly laat op Weather Girl ook onderscheidende dingen horen. Zo vind ik veel van de songs op dit album creatief geproduceerd en beklijven veel beter dan bij menig ander singer-songwriter. Zowel de muziek als de vocals hebben dat speciale waardoor je steeds maar weer naar het album wilt terugkeren.

Jadea Kelly is overigens geen beginner en produceerde al een aantal albums. Inmiddels is ze een gerespecteerde artiest en mocht ze schrijven en het podium delen met bijvoorbeeld Judy Collins en Whitehorse. Niet de minste namen. In Canada noemen ze haar de schijnende parel en dat schijnen en stralen weet ze gelukkig ook op haar nieuwe album weer te doen.

Weather Girl is toch maar weer even een hele mooie toevoeging aan de andere albums van Jadea Kelly. Ondanks dat ze in Canada redelijk succes met haar albums heeft, blijft een grote doorbraak tot de mainstream wat beperkt. Waar dat precies aan ligt ontgaat mij een beetje, want dit soort muziek moet toch veel mensen kunnen aan te spreken.

Hopelijk brengt Weather Girl daar verandering in en weet Jadea Kelly een groot publiek te bereiken. Ik vind dit album, net zoals Roses, wederom een en al overtuiging. Veel van de songs zijn aantrekkelijk genoeg om je goed bij te blijven en natuurlijk is het ook genieten van de prachtige stem. Meer aandacht voor Jadea Kelly, want dat verdient ze gewoon met albums zoals Weather Girl. Luister en laat deze schijnende parel je verblijden.