Jaimee Harris – Boomerang Town

Jaimee Harris - Boomerang Town album cover

Iedereen ook zo opgelucht dat er weer warme dagen gaan aankomen? Ik ben de kou meer dan zat en kan niet wachten. Muziek kan je zeker de warmte brengen, maar dat is niet helemaal het geval met Boomerang Town van singer songwriter Jaimee Harris. Het is eerder een donkere plaat heel geschikt voor winterse dagen.

Boomerang Town is een album wat zich niet gelijk prijsgeeft. Wat dat betreft is het een moeilijk album waar je de tijd voor moet geven. Na één keer luisteren zul je waarschijnlijk het wat saai vinden, maar het beste is om vol te houden en de plaat meerdere kansen te geven. Je zult merken dat het steeds beter en beter wordt en dat Jaimee Harris een geweldige singer songwriter is.

De muzikale inkleuring op Boomerang Town is heel sober. Je hoort veel eenvoudige akoestische gitaren en hier en daar wat lichte strijkers, drums en steel klanken. Het is allemaal niet om heel vrolijk van te worden, maar het heeft zeker zo z’n charme. Je moet dan ook echt in een weemoedige bui zijn om deze plaat te kunnen waarderen.

Qua teksten is het ook niet allemaal heel vrolijk te noemen. Jaimee Harris heeft best een moeilijk leven met veel problemen in haar familie. Ze schrijft het op Boomerang Town allemaal van zich af en daardoor is het allemaal redelijk zwaar. Maar er zijn een aantal positieve uitzonderingen zoals het wonderschone Love is Gonna Come Again.

Een hele sobere plaat dus van deze Jaimee Harris. Niet heel verwonderlijk, omdat deze dame momenteel partner is van de welbekende folk artiest Mary Gauthier. Haar albums zijn ook redelijk sober. Je merkt dat Gauthier zeker invloed heeft gehad op de productie van Boomerang Town. Niet heel erg, maar het is dus beste een relatief zware plaat geworden waar je echt even de tijd voor moet nemen.

Maarja, meerdere keren luisteren en je gaat verliefd worden op Boomerang Town. Jaimee Harris laat met deze plaat horen dat ze op een zeer vakkundige manier folk liedjes kan produceren. Het niveau van deze plaat is simpelweg degelijk en naar mijn mening één van de betere folk platen van het jaar tot nu toe. Het is nog even winter koud en deze plaat is perfect geschikt om in deze periode op te zetten. Alles behalve licht te noemen, maar dat is de koude winter ook niet. Prima plaat om thuis eens goed voor te gaan zitten en gerichte aandacht aan te besteden.