Jake Xerxes Fussell – When I’m Called

Jake Xerxes Fussell - When I'm Called album cover

Je mag Jake Xerxes Fussell gerust benoemen tot een van de betere en getalenteerde folk artiesten van het moment. Hij heeft inmiddels verschillende geweldige albums uitgebracht en het lijkt met ieder nieuw album steeds mooier te worden. Ik was een aantal jaren geleden al heel positief over zijn album Good and Green Again en ben dat ook over het recent verschenen When I’m Called.

Ik noemde dat vorige album een album voor alle seizoenen. Folk muziek dat het goed doet op winterse dagen, maar ook goed gedijt in de zomer. En eigenlijk vind ik dat ook van When I’m Called. Het album weet veel intense instrumentatie te brengen en met het rustig stemgeluid van Jake Xerxes Fussell is dit soort muziek geschikt voor alle seizoenen.

De basis op When I’m Called ligt bij de akoestische gitaar. Dat instrument is prominent aanwezig en kleurt ieder liedje heel mooi in. Maar als je goed luistert hoor je genoeg andere interessante dingen gebeuren. Zo weten subtiele strijkers op mij veel indruk te maken, maar is er ook ruimte voor instrumenten zoals piano, blazers en pedal steels.

Jake Xerxes Fussell koos voor When I’m Called wederom om samen te werken met producer James Elkington. Dat deed hij namelijk ook op Good and Green Again. Naar mijn mening een hele goede zet, want James Elkington is een eigenzinnige producer en weet op dit album zijn stempel te drukken met de keuze om zachte elektronica te gebruiken. Ook dat is te horen als je goed luistert.

When I’m Called klinkt op zo’n eerste gehoor minimalistisch, maar alle liedjes bevatten diverse laagjes aan instrumentatie. Er is flink samengewerkt door Jake Xerxes Fussell om tot dit prachtige resultaat te komen. Niet alleen producer James Elkington werkte zijn magie in de studio, maar ook hebben collega-muzikanten Blake Mills, Joan Shelley en Robin Holcomb een aandeel.

Ik noemde Jake Xerxes Fussell een van de betere en getalenteerde folk artiesten van het moment en met When I’m Called maakt hij dat statement wederom waar. Inmiddels staat er een rijk en divers oeuvre en worden de liedjes per album beter en beter. Knap om steeds maar weer kwaliteit te leveren en niet de makkelijkste weg te kiezen. Overtuigend, dat zeker. En of het nu zomer, herfst, winter of lente is, maakt niet veel uit. Luister dit album en het doet het altijd goed.