Jamestown Revival – Young Man

Jamestown Revival - Young Man album cover

Fijn bandje dat Jamestown Revival. Ik was vorig jaar al erg lovend over EP Firseside with Louies L’Amour wat een collectie van kampvuur liedjes liet horen. Subtiel en prachtig akoestisch vervaardigd. Dit jaar zijn ze terug met een volwaardig nieuw album genaamd Young Man. En ook met Young Man benaderen ze het concept van kampvuur liedjes heel goed. Puur genieten, zoals donkere chocola dat doet.

Soms kan dat pure nog wel eens omslaan in verveeldheid, maar dat gebeurt op Young Man niet. Met deze plaat hoef je je niet te vervelen. Ondanks dat de instrumentatie erg minimalistisch is weten Jonathan Clay en Zach Chance de teksten heel mooi te mengen met zeer sterke melodieën. Young Man is een erg open en toegankelijke plaat die vanaf het openingsnummer duidelijk laat horen waar het naar toe wilt.

En dat zijn rustige omgevingen waar je helemaal één bent met de natuur. Althans, dat gevoel houd ik over na het luisteren van Young Man. Zo’n gevoel dat ik ook had met Fireside with Louies L’Amour. Dat muziek dat teweeg kan brengen vind ik knap en Jamestown Revival is een meester om dat op een goede manier over te brengen. Even je zorgen wegnemen en de muziek in je opnemen. Succes gegarandeerd bij deze heren.

Zoals gezegd doet het allemaal heel minimalistisch aan. Er wordt dan ook niet overdadig gebruik gemaakt van groteske instrumentatie. Dat vinden Jamestown Revival blijkbaar niet nodig en dat valt hier goed in de smaak. Op het juiste moment een fiddle, op het juiste moment een pedal steel, niets om moeilijk over te doen. Akoestisch, vooral met veel gitaarritmes en bedeesde drumpartijen. Deze band weet het allemaal zo machtig mooi te brengen, heerlijk.

Of Young Man ook nog iets verkeerd doet? Nee, ik kan deze plaat aan iedereen aanraden die country luistert, maar ook Americana en folk heren en dames kunnen hier makkelijk mee uit de voeten. Jamestown Revival is echt zo’n band waar je van kan gaan houden, omdat ze alles goed op orde hebben. De productie, de instrumentatie en de teksten zijn perfect aan elkaar gelinieerd en maken het een prachtig geheel.

Dus daar heb je het, Young Man van Jamestown Revival. Een album die het begin van het nieuwe jaar wonderschoon inluidt. De eerste kennismaking met Fireside with Louis L’Amour was vorig jaar al erg prettig en met Young Man gaat de kennismaking over naar vertrouwdheid. Muziek geschikt voor rustige dagen met een loom windje en aangename temperaturen. Laat de lente maar komen en Young Man krijgt een vast plekje in mijn rotatielijst. Een band die met deze plaat helemaal niets verkeerd doet. Puur genieten, dat is wel zeker.

Uitgebracht door Thirty Tigers