Jeremy Ivey – Invisble Pictures

Jeremy Ivey - Invisible Pictures album cover

Ik had het mij zelf 2 jaar geleden beloofd om nieuwe muziek van Jeremy Ivey nog een kans te geven. Mijn negativiteit over Waiting Out the Storm was niet mals, maar voorzag nog wel lichtpuntjes. Dus met ietwat lichte tegenzin begon ik te luisteren naar nieuwe plaat Invisible Pictures. Doet de man van country ster Margo Price het nu wel goed voor mij?

Allereerst maar even kort het opmerkelijke verhaal van Jeremy Ivey. Geboren in San Antonio en kreeg bij zijn geboorte al te maken met een beroerte. Dokters zeiden dat hij niet kon leren praten en lopen. Maar Jeremy Ivey wist wel beter en heeft wat van zijn leven gemaakt. In ieder geval als je er vandaag de dag op terug kijkt.

Want hij was een “orphan child” en heeft veel moeten verhuizen. Op latere leeftijd trok hij de grote Amerikaanse wereld in en trok van stad naar stad op zoek naar succes. Dat ging niet altijd even gemakkelijk en heeft zelfs een tijdje als dakloze geleefd. Dit leidde de weg naar Nashville waar hij een andere searcher ontmoette, Margo Price.

Uiteindelijk trouwde ze met elkaar en hebben tegenwoordig het succes gevonden. Maar de beginperiode in Nashville was niet direct een succes. Zoals zoveel artiesten in Music City moesten Jeremy Ivey en Margo Price ook hard werken voor hun geld naast de muziek. Tot Margo Price’s grote doorbraak debuutalbum Midwest Farmer’s Daughter. Dat opende vele wegen naar geld en succes.

Vandaag de dag zijn het twee gewaardeerde sterren in de country en Americana wereld. En hoe mooi het leven van Jeremy Ivey uiteindelijk is gelopen ik kan weinig met zijn platen. Ook Invisible Pictures doet het ‘m gewoon niet voor mij. Laat ik vooropstellen dat ik dat jammer vind, want veel muziek in dit straatje kan ik hebben. Alleen het kabbelt net zoals Waiting Out the Storm voor mij heel rustig voort met weinig momenten waarbij ik opveer.

Ja, er zijn wat schaarse momenten te vinden op Invisible Pictures waarbij ik denk dit kan wel wat gaan worden. Maar uiteindelijk blijken het losse flodders. De stem van Ivey is allerminst aantrekkelijk en ook de muzikale inkleuring is broos en niet heel dynamisch. Ondanks dat heb ik weinig aan te merken op de productie, maar de composities pakken mij simpelweg niet.

Dus helaas haak ik met Invisible Pictures af. Het is niet mijn type Americana en ik hoor niet heel veel anders dan op zijn vorige plaat. Er zullen zeker mensen zijn die de muziek van Jeremy Ivey kunnen waarderen gezien de stream cijfers, maar helaas behoor ik niet tot deze mensen. Ivey helpt Margo Price ook bij haar platen en daar ligt mijn interesse nog wel, ook al slaat Price een andere richting in dan country. Jeremy Ivey maakt met Invisible Pictures niet genoeg indruk om bij te blijven. Jammer, maar soms zit er gewoon niet meer in.

Uitgebracht door Anti Records