John Fullbright – The Liar

John Fullbright - The Liar album cover

Waar oh waar te beginnen met dit nieuwe album van John Fullbright. Ten allereerste het feit dan het maar liefst acht jaar heeft geduurd om deze nieuwe plaat The Liar uit te brengen. Wat is er in de tussentijd allemaal gebeurt? Wel, hij heeft trad aardig wat op, deed z’n ding bij Turnpike Troubadours en hielp andere muziek artiesten in en rondom Amerikaanse thuisstaat Oklahoma, zoals recent Monica Taylor.

Dit alles kunnen redenen zijn voor het uitstel van The Liar. Maar het kan ook te maken hebben met zijn vorige plaat Songs. Deze plaat werd opgemerkt door de Grammy’s, een nominatie bij de American Music Association Emerging Artist en awards van ASCAP en Oklahoma Music Hall of Fame. Dit alles duidt dat er een enorme druk op de schouders lag van John Fullbright om met iets nieuws te komen.

Maar daar is dan eindelijk na acht jaar wachten The Liar. Veel country fans hebben er met smart op zitten wachten en mijzelf inbegrepen. Songs uit 2014 is inmiddels een cult klassieker binnen de alternatieve country scene. En heel eerlijk doet The Liar niet heel veel anders dan Songs en is het echt weer wederom een typische John Fullbright plaat.

Met een typische John Fullbright bedoel ik dat hij zijn geliefde piano op de voorgrond laat treden en door en door laat schijnen. Je kunt wel stellen dat dit een van de kenmerken van Fullbright’s muziek is en dat hij zich ermee duidelijk weet te onderscheiden. Eenmaal het eerste nummer aangezet van The Liar en je weet wat je te wachten staat.

The Liar is overigens niet helemaal nieuw, want het heeft een mix van oude nummers, zoals fan favorite Unlocked Doors, nieuwe nummers en onafgemaakte nummers van eerdere studio sessies. Daardoor klinkt het een beetje als van alles wat, maar John Fullbright weet de nummers spannend en interessant genoeg te houden om de hele plaat boeiend te blijven luisteren.

Het is zelfs een geweldige luisterervaring en naar mijn mening één van de beste country platen van het jaar. Dat betekent dat John Fullbright, ondanks de grote druk, met The Liar zijn talent en belofte volledig waarmaakt. Het is typisch een plaat om steeds naar toe terug te keren en naar te blijven luisteren. Ja, ik ben er zeker van dat dit fantastische album hoog gaat scoren in het eindejaarslijstje. Niet bekend met deze Oklahoma jongen dan is het tijd om daar verandering in te brengen. Er staat je schitterende country muziek te wachten waarbij je versteld zult staan hoe goed het is.

Uitgebracht door Blue Dirt Records / Thirty Tigers