The Harlem Gospel Travelers – Look Up!

The Harlem Gospel Travelers - Look Up! album cover

Het is zondag wanneer ik deze recensie schrijf dus ik dacht waarom geen gospel plaat? Het is een tijd geleden dat ik een recensie schreef over een gospel plaat en het mocht wel weer eens tijd worden. Met name in deze donkere barre tijden kan positieve muziek helend zijn en kunnen veel mensen goed gebruiken. Gelukkig hebben The Harlem Gospel Travelers net een nieuwe plaat uit genaamd Look Up!

The Harlem Gospel Travelers bestaan nog niet zo lang, maar hebben recent een aantal veranderingen doorgevoerd. Zo heeft deze band een nieuwe kijk op het leven gekregen, is er een nieuwe band line-up en daarbij hoort een geheel nieuwe plaat. Dat is gelukt in de vorm van Look Up! Een pure gospel plaat waar je alleen maar vrolijk van kunt worden.

Look Up! is geproduceerd door bekende muzikant Eli Paperboy Reed en is uitgekomen in een hele goede periode. De muziek op deze plaat haalt z’n invloeden uit traditionele gospel muziek van de jaren 50 en jaren 60 van vorige eeuw, maar klinkt daarnaast ook heel modern en bij de tijd. Het is een plaat dat heel goed de afgelopen moeilijke jaren reflecteert.

Zoals je van een goede gospel plaat mag verwachten zijn de nummers zeer krachtig. Krachtig in de vorm van alleen maar positieve uplifting songteksten, maar ook krachtig in de muziek. Je vindt zoveel soul terug op deze plaat dat je er alleen maar vrolijk en blij van kunt worden. Als gospelmuziek dat voor elkaar krijgt dan weet je dat het goed zit en is de missie geslaagd.

Het album luistert heel lekker weg en de productie is wat dat betreft heel professioneel en vakkundig gedaan. Je merkt dat The Harlem Gospel Travelers in vorm zijn en dat ze erg goed op elkaar zijn ingespeeld. Het is geweldig om naar te luisteren en zoals gezegd is de muziek alleen maar om vrolijk van te worden en niets minder.

Ja, soms heb je albums zoals Look Up! van The Harlem Gospel Travelers in je leven nodig. Gewoon omdat het genieten is van alle positieve kleuren en om je op te vrolijken. Ik vind het gospel genre zeer interessant, maar moet daar wel bij zeggen dat overdaad schaadt. Eén gospel album binnen een bepaalde periode vind ik dan ook wel weer genoeg. Maar desalniettemin weet deze vrolijke band te imponeren en hebben een geweldige album weten te produceren. Dit is een band dat je beweegt, je omhoog tilt en je vrij maakt van je moeilijkheden. Zelfs wanneer de wereld donker lijkt, de muziek blijft. En dat doet het altijd. Hoe mooi vind je dat?

Uitgebracht door Colemine Records