Jon Pardi – Mr. Saturday Night

Jon Pardi - Mr. Saturday Night album cover

Ben je bekend met mainstream country dan moet je bekend zijn met Jon Pardi. Hij weet met zijn platen miljoenen streams en verkopen te genereren en doet dat allemaal op een hele authentieke 90’s country manier. Albums California Sunrise en Heartache Medication waren een groot succes en met zijn nieuwe plaat Mr. Saturday Night gaat hij zeer zeker weer scoren.

Jon Pardi is één van de weinige mainstream country artiesten die duidelijk een oog heeft op oude country muziek. Hij verwerkt in zijn muziek daarom ook allerlei traditionele instrumenten zoals pedal steels, fiddles en slide gitaar. Het siert hem en er zijn tegenwoordig weinig mainstream country artiesten die dat aandurven. Groot compliment dat Pardi zijn oude country helden in gedachten houdt.

De muzikale inkleuring mag dan heel traditioneel 90’s country klinken, de teksten zijn wel optimaal geschreven voor het grote publiek van tegenwoordig. Dat betekent dat je Jon Pardi veel hoort zingen over de vrijdag en zaterdag nachten, de drank en uiteraard over liefde. Het klinkt allemaal wat oppervlakkig, maar dat is waar het mainstream country publiek van houdt.

En heel eerlijk, Jon Pardi’s muziek formule werkt uitstekend en hij maakt bij zijn publiek genoeg indruk. De singles van Mr. Saturday Night zullen de komende maanden weer in de Billboard lijst terechtkomen en ik begrijp volkomen waarom dat is. Pardi doet namelijk alles goed met deze plaat en is gewoon weer lekker ongecompliceerd en onbevangen. Soms hoeft country muziek niet zo moeilijk te zijn.

Mogen Alan Jackson, George Strait en Travis Tritt de muziek van Jon Pardi luisteren dan zullen ze dat met een tevreden gevoel doen. Authentieke country muziek lijkt tegenwoordig steeds meer in de achtergrond te raken, maar met artiesten zoals Pardi wordt het genre in ere gehouden. Ook mainstream Nashville artiesten zoals Miranda Lambert en Randall King hebben zo hun aandeel en vergeten hun country roots niet. In het belang van country muziek zijn dit soort artiesten tegenwoordig hard nodig.

Mr. Saturday Night laat wederom horen waarom Jon Pardi tot één van de grootste country artiesten van dit moment hoort. De muziek op deze plaat laat hem in grootste vorm horen en van inspiratie gebrek is geen sprake. De plaat klinkt bevlogen, energiek en avontuurlijk zoals alleen de beste kunnen. Ondanks dat het nagenoeg heel traditioneel klinkt weet Pardi zich makkelijk van de rest te onderscheiden. Dat is knap, maar als je dit soort platen weet te produceren dan verdien je groot succes. Laat Mr. Saturday Night Jon Pardi op deze manier maar jaren door zingen en dit soort platen uitbrengen. Dit soort country muziek maakt Nashville trots.

Uitgebracht door Capitol Records Nashville