Jordyn Shellhart – Primrose

Jordyn Shellhart - Primrose album cover

Met Nashville mainstream country kun je beide kanten op. Of de muziek wordt helemaal dichtgeplamuurd en wordt duidelijk gemaakt voor het massapubliek. Of je hebt Nashville mainstream country dat het wat serieuzer aanpakt, waar er nog genoeg onderscheid te maken is tussen instrumenten. Jordyn Shellhart is van de serieuze kant en brengt dit jaar haar debuutplaat Primrose de wereld in.

Na het luisteren van Primrose werd het mij gelijk duidelijk dat Jordyn Shellhart niet het zoveelste popje uit Nashville is. Dat is niet heel verwonderlijk wegens het feit dat ze beïnvloed is door artiesten zoals Emmylou Harris en Kris Kristofferson. Ook naar Kacey Musgraves en Taylor Swift heeft ze veel geluisterd en de kwaliteiten van deze artiesten meegenomen.

Jordyn Shellhart komt uit Wyoming, maar woont al vanaf haar tiende in Nashville. Ze kwam de country scene binnen met een platendeal, een Grand Ole Opry debuut en een complete Amerikaanse toer. Dit gebeurde allemaal tijdens haar zestiende jaar. Vervolgens begon ze liedjes te schrijven voor artiesten zoals Little Big Town, Kelsea Ballerini, Cody Johnson, Don Williams en meer.

Dit jaar is Jordyn Shellhart klaar om het groot te maken als solo-artiest. Primrose wordt uitgebracht door het bekende Warner Music Nashville en laat een eerste voorproefje horen waar deze dame allemaal toe in staat is. En ik kan eerlijk zeggen dat ik dit album de laatste tijd een soort van grijs gedraaid heb. Dat zijn hele positieve signalen.

De instrumentatie op Primrose vind ik niet eens heel ongewoon. Maar toch heeft de muziek een bepaalde aantrekkingskracht waardoor je wilt blijven luisteren. Jordyn Shellhart weet haar liedjes heel overtuigend over te brengen met veel emotie, gevoel en subtiliteit. Er heerst een balans van potentiële hit-singles en ballads, zoals je mag verwachten bij dit soort country albums.

Jordyn Shellhart weet niet alleen indruk te maken met catchy melodieën en harmonieën. De teksten van Primrose zijn ook prachtig om naar te luisteren. Je merkt dat ze in haar jonge leven al veel heeft meegemaakt en dat brengt ze in haar teksten op een hele volwassen manier over. Focus onderwerp van deze plaat blijft nog altijd de zoete liefde, maar de liefde wordt wel op een hele volgroeide wijze ten gehore gebracht.

Gelukkig zijn er in Nashville artiesten zoals Jordyn Shellhart. Zij geven het country genre trots mee en zijn zeker van meerwaarde. Primrose zal geen miljoenen luisteraars bereiken, maar meer een specifieke doelgroep aanspreken. Een doelgroep dat op zoek is naar authenticiteit en originaliteit. Authentiek en origineel is wat dit album is en hopelijk weet ze deze aspecten door te ontwikkelen in haar verdere muziekcarrière.