Cowboy Junkies – Such Ferocious Beauty

Cowboy Junkies - Such Ferocious Beauty album cover

Ik ben dit jaar mijn reis begonnen door het muzikale landschap. Een reis waarin ik elke maand het oeuvre van een bepaalde artiest of band luister. Vervolgens maak ik er een top 10 lijstje van met de beste nummers. Het heeft al aardig wat opgeleverd en natuurlijk is er oneindig genoeg te ontdekken. Cowboy Junkies zou ik zomaar kunnen toevoegen aan mijn muzikale reis.

Want Cowboy Junkies gaan al een hele lange tijd mee en hebben een aardig oeuvre opgebouwd. Ik ben bijna niet bekend met deze band, maar ik weet wel dat ze over de gehele wereld veel waardering krijgen voor hun Americana muziek. Such Ferocious Beauty is alweer het zestiende studioalbum en voor mij een introductie tot de band.

En ik kan wel stellen dat Such Ferocious Beauty een hele fijne introductie van de Cowboy Junkies is. Echter moet ik eerlijk toegeven dat het mij wel een tijdje heeft gekost om deze plaat goed op waarde te kunnen schatten. Maar na intensief luisteren ben ik deze muziek wonderschoon gaan vinden en kan ik niets dan alleen maar lovend zijn.

Qua muzikale inkleuring gebeurt er van alles op Such Ferocious Beauty. Alle liedjes hebben een geweldige productie en zijn gelaagd. Luister je goed naar dit album, dan zul je je niet gaan vervelen en elke beluistering nieuwe klanken ontdekken. Het is een album om te laten rijpen en vervolgens enorm te waarderen. De muziek van Cowboy Junkies is niet heel makkelijk, maar betaalt zich op de lange termijn uit.

De teksten van Such Ferocious Beauty zijn donker en niet om vrolijk van te worden. Cowboy Junkies staan naar ik meen niet bekend om hun zonnige teksten, maar de melancholie heerst duidelijk op deze plaat. Er wordt aangegeven dat de teksten van dit album ook positieve tonen kennen, maar dat hoor ik alleen aan de muziek. Qua teksten is het naar mijn mening heel zwaarmoedig.

Maar dat maakt een album natuurlijk niet minder. Ik ben overtuigd van de Cowboy Junkies en sta open voor de rest van het oeuvre. Met inmiddels 16 studio albums zal er zonder twijfel genoeg te ontdekken zijn. Such Ferocious Beauty is een prettige binnenkomer en laat horen waarom deze cowboys en cowgirl nog steeds tot het beste behoren van het Americana genre. Geen lichte kost dus, maar soms hoeft dat ook niet. Dit is prachtig gelaagde muziek van ervaren muzikanten zonder grootse gebaren. Voor de fijnproever en muziekluisteraars in een zwaarmoedige stemming. Waar je na het luisteren dan weer wel vrolijk van wordt.