Joshua Hyslop – Evergold

Joshua Hyslop - Evergold album cover

Ik had een aantal maanden geleden heel mooi een recensie geschreven over de nieuwe EP van Joshua Hyslop. Althans, op Spotify leek het alsof er net een nieuwe EP was verschenen. Bleek achteraf dat het om een voorproefje ging van het nieuwe album Evergold. Single voor single uitbrengen is effectiever voor de streams. Persoonlijk luister ik liever alleen naar complete albums. Maar goed, het nieuwe album verscheen vorige maand en daarom alsnog een uitgebreide recensie.

Joshua Hyslop kan bij mij weinig verkeerd doen. Ik heb bijna alle albums op cd en ieder nieuw album is weer intens genieten. Vanaf het debuutalbum Where The Mountain Meets The Valley tot Evergold, het gaat maar niet vervelen. Laatst heb ik het hele oeuvre weer eens afgespeeld en de albums klinken na lange tijden nog steeds heerlijk in de oren. Wat is dit toch een geweldige singer-songwriter.

Evergold probeert nieuwe wegen te verkennen, maar heel eerlijk gezegd hoor ik dat niet. Ja, op het openingsnummer hoor je voor het eerst de elektrische gitaar. Maar daarna wordt het toch wel weer een erg bekend recept met dezelfde ingrediënten. Akoestische liedjes met hier en daar wat extra instrumenten op de achtergrond. Joshua Hyslop is in grootste vorm.

Heel veel vernieuwing is dus niet van toepassing bij Evergold. Dat merk je eigenlijk aan alles. Het album is in 2022 opgenomen samen met producer John Raham. Joshua Hyslop werkt al lange tijd met deze producer, bekend van populaire bands zoals Destroyer en Frazey Ford. Ondanks dat de mannen niet heel veel nieuwe wegen verkennen op dit album leveren ze wederom uitstekend werk af.

De vraag is of Joshua Hyslop met toekomstige albums wel zo nodig moet vernieuwen. Ik heb helemaal geen problemen met een album zoals Evergold en het is heel effectief in wat het doet. Het bereikt het doel en dat is de luisteraar betoveren met wonderschone vocals en prachtige muzikale inkleuring. Laat deze Canadese singer-songwriter gewoon hetzelfde ding blijven doen en ik zal er positieve recensies over schrijven.

Als je nog niet bekend bent met Joshua Hyslop dan staan je een zestal hele mooie albums te wachten. Letterlijk ieder album is van grote klasse en ik schaar ze allemaal tot mijn favoriete singer-songwriter albums van deze tijd. Evergold is simpelweg weer een hele mooie toevoeging aan het oeuvre, zonder daadwerkelijk te vernieuwen. Niet erg, want dit is het type muziek waar ik van houd en luister met enorme voldoening. Laat dit soort platen maar komen.