Justin Tipton & The Troublemakers – Burn These Bridges

Justin Tipton & The Troublemakers - Burn These Bridges album cover

Sommige muzikanten weten al van jongs af aan dat ze hun gehele leven muziek willen maken. Justin Tipton is zo’n muzikant en had al sinds zijn derde een speelgoed gitaar in zijn hand en produceerde zijn eerste gitaargeluid. In 2009 nam zijn vader hem mee naar een concert en toen wist Tipton het helemaal zeker, muzikant worden en niet anders. Eindelijk na zoveel jaar maakt Tipton zijn droom werkelijkheid met zijn debuutalbum Burn These Bridges.

Natuurlijk luisterde Justin Tipton veel naar muziek in zijn jeugd. Hij werd dan ook beïnvloed door grote artiesten zoals Tom Petty, Steve Earle en Lynyrd Skynyrd. Zijn fascinatie voor dit soort Americana artiesten hoor je duidelijk terug op Burn These Bridges. Tipton heeft met deze plaat uitstekend werk afgeleverd en de invloeden van zijn helden hoor je in de muziek goed terug.

Trots is iets waar Justin Tipton met Burn These Bridges op mag zijn. Tegenwoordig zijn er ontzettend veel van dit soort type muzikanten aan het werk en onderscheiden van de meute kan lastig zijn. Ondanks dat deze plaat nog vrij weinig aandacht krijgt van pers en publiek vind ik dit album en Justin Tipton & The Troublemakers meer dan de moeite waard om onder de aandacht te brengen.

Houd je van ongecompliceerde Americana muziek met een rock tinten dan is Burn These Bridges een album voor jou. Justin Tipton komt overigens uit Dallas, Texas en heeft met The Troublemakers een geweldige band om zich heen weten te verzamelen. Texas is een goede omgeving om je te cultiveren als muzikant en dat is wat Tipton dan ook de laatste jaren heeft gedaan.

Burn These Bridges is een speciale plaat voor Justin Tipton, omdat het met name gaat over hoe hij en zijn vrouw bij elkaar gekomen zijn. Het is voor hem een moeilijke reis geweest en beiden moest het verleden achter zich laten om een nieuwe toekomst op te bouwen. Dat ging uiteraard niet heel makkelijk. Tipton heeft deze moeilijkheden allemaal van zich afgeschreven.

Het is als muziek artiest tegenwoordig niet makkelijk. Zeker als je net een nieuw debuutalbum uitbrengt is het lastig een groot publiek aan te spreken. Dat lukt als de liedjes goed in elkaar zitten, maar ook heb je simpelweg doorzettingsvermogen en wat geluk nodig. Wat betreft de kwaliteit zit het met Burn These Bridges wel goed. Nu is de zet aan de luisteraar of ze Justin Tipton & The Troublemakers een kans willen geven. Ik ben in ieder geval enorm overtuigd van dit album. Sommige muzikanten weet vanaf hun kindertijd wat ze later willen worden en het is mooi om te zien dat artiesten zoals Tipton het ook daadwerkelijk waarmaken. Luister en oordeel zelf, je zult je alles behalve vervelen met deze knappe plaat.