Doug Paisley – Say What You Like

Doug Paisley - Say What You Like album cover

Het leven van singer songwriters is tegenwoordig zwaar. Om echt te kunnen opvallen bij het publiek moet je kwalitatief goede albums produceren. En produceer je goede platen dan is het alsnog de vraag of je muziek veel wordt beluisterd. Singer songwriter Doug Paisley is zich hier heel goed van bewust en maakt alleen nog maar muziek vanuit het hart. Het nieuwe album Say What You Like is daar een mooi voorbeeld van.

Doug Paisley is inmiddels de ervaren muzikant en beweegt zich al zo’n vijftien jaar door de muziekwereld. Hij schreef de afgelopen decennium honderden nummers en kan dus uit een aardig vijvertje vissen qua songmateriaal. Het is alweer vijf jaar geleden dat hij z’n laatste album uitbracht genaamd Starter Home. Kreeg alom positieve kritieken en met deze informatie deed ik uitkijken naar zijn nieuwe plaat Say What You Like.

Say What You Like stelt niet teleur. Het is niet dat dit een album gaat worden waarmee Doug Paisley opeens een grote internationale ster wordt. Maar hij laat wel duidelijk horen dat hij liedjes produceren niet verleerd is. Integendeel zelf, dit album is naar mijn mening één van de betere singer songwriter albums van de afgelopen tijd.

Doug Paisley doet wat dat betreft weinig verkeerd met dit album. Je merkt tijdens het luisteren van Say What You Like dat er muzikanten aan het werk zijn met een liefde en passie voor het vak. Natuurlijk heeft Paisley de afgelopen vijftien jaar genoeg ervaring opgedaan, maar het blijft nog altijd knap om na zoveel platen fris en fruitig te klinken.

Say What You Like heeft als basis de akoestische gitaar. Dat is duidelijk te horen en mag uiteraard op een singer songwriter plaat niet ontbreken. Maar de band van Doug Paisley weet om de akoestische gitaar heel mooi diverse instrumentatie in te kleuren. Je hoort krachtige drums, groovy elektrische gitaren en verlegen steel klanken. Qua productie klinkt het allemaal piekfijn.

Als je een beetje een muziekfanaat bent en van genres zoals Americana houdt dan weet je dat er genoeg artiesten in overvloed zijn. Doug Paisley weet zich te onderscheiden van andere artiesten en Say What You Like is daar het bewijs van. Het is oerdegelijk vakmanschap van een singer songwriter met ervaring. Deze man is zich ervan bewust dat het vandaag de dag moeilijk is om op te vallen bij een groter publiek. Vandaar dat hij zich niet bezighoudt met sterallures en vooral de liefde en passie voor de muziek laat regeren. Heel eerlijk is hij daar met deze plaat in geslaagd.