Kacy & Clayton, Marlon Williams – Plastic Bouquet

Kacy, Clayton & Marlon Williams - Plastic Bouquet album cover

Twee werelden die één worden. Zo dachten het folk-duo Kacy & Clayton en country muzikant Marlon Williams over elkaar. In de winter van 2018 kwamen ze samen. Kacy & Clayton uit het koude Canada en Marlon Williams uit het warme Nieuw-Zeeland. De drie troubadours vonden elkaar direct en bevonden veel gelijkenissen. Wat resulteerde is het album Plastic Bouquet dat uiteindelijk meer dan de som der delen is geworden.

Want wat complementeren deze artiesten elkaar op deze plaat toch goed. Soms lopen dit soort samenwerkingen faliekant mis. Teveel ideeën, verschillende invloeden en niet op één lijn zitten komen vaak genoeg voor bij dit soort projecten. Niet voor dit prachtige drietal.

Kacy & Clayton werken sinds 2011 aan hun muziekbestaan en doen dat uitmuntend. Ze toeren inmiddels de hele wereld over, genieten bekendheid en halen miljoenen streams uit Spotify en soortgelijke diensten. Daarnaast zijn de critici lovend over de albums van het duo. Vooral de laatste twee albums The Siren’s Song (2017) en Carrying On (2019) deden het goed bij populaire bladen zoals Q Magazine en Uncut. Albums die overigens werden geproduceerd door Jeff Tweedy.

Marlon Williams komt dus van de andere kant van de wereld, Nieuw-Zeeland. Een relatieve nieuwkomer die definitief doorbrak met het country-achtige Make Way For Love uit 2018. In korte tijd maakt Williams furore in de muziekwereld. Hij trad op met grote artiesten zoals Bruce Springsteen, Florence + The Machine en Brandi Carlile. Zijn talent is ongekend.

En zo werd er besloten om in de winter van 2018 bij elkaar te komen. Plastic Bouquet werd in die periode vormgegeven. De reden waarom het album pas eind 2020 is uitgebracht komt door de releases van eigen albums en het optreden wat daar bij hoort. Plastic Bouquet lag dus al een tijdje op de plank. Maar beter laat dan nooit.

De plaat is een mengeling van folk en country. Met het gebruik van akoestische gitaren, drums en hier en daar de fiddle en pedal steel maakt van Plastic Bouquet een rijk en divers album. Een nummer zoals Old Fashioned Man is bijna tegen het perfecte aan. Aan het staartje van dit nummer verweven pedal steel en lichte fiddle klanken elkaar heel mooi. Ongelofelijk sterke track.

Kacy en Marlon nemen de vocals voor hun rekening. Je hebt de zwoele en mysterieuze stem van Kacy, met daartegenover de unieke, één uit duizenden stem van Marlon Williams. Het plaatje klopt. De duo-vocalen passen goed bij elkaar en zorgen voor een kleurrijk klankentapijt.

Ik moet eerlijk toegeven dat Plastic Bouquet mij in eerste instantie niet veel deed. Maar zoals met meerdere albums moet je dit album met volle concentratie luisteren. Anders wordt het een soort van achtergrondmuziek. En dat is niet de bedoeling. Nee, Plastic Bouquet heeft diepgang, genoeg diversiteit en intrigeert. Ondanks dat het album nog geen half uur aantikt blijf je geboeid en geïnteresseerd luisteren. Althans, als je er de tijd, moeite en aandacht voor neemt.

Dus heel makkelijk gezegd is dit niet een simpel tussendoortje. Je krijgt het beste van twee werelden. Kacy & Clayton en Marlon Williams hebben dit niet gezien als een even snel moetje. Voor Plastic Bouquet is tijd en moeite genomen en wat mij betreft mogen ze dit in de toekomst meer doen. (Universal Music Australia)