Kaia Kater – Strange Medicine

Kaia Kater - Strange Medicine album cover

Het is alweer een tijdje geleden dat de Canadese Americana artiest Kaia Kater op muzikaal gebied van zich liet horen. Zes jaar geleden verscheen Grenades en het werd weer tijd om wat nieuws te laten horen. Dat nieuws is er dit jaar in de vorm van een volwaardig nieuw album genaamd Strange Medicine en is het wachten meer dan waard geweest.

Kaia Kater is een artiest met ontzettend veel potentie en er wordt veel van haar verwacht. Waarom het zo lang heeft moeten duren voordat er een nieuw album verschijnt heeft te maken met de pandemie. Maar ook meldde ze zich na het album Grenades aan bij een school om een film studie te volgen. Vervolgens besteedde ze veel aandacht aan haar songwriting skills om nog beter te worden als liedjesschrijfster.

Met Strange Medicine maakt Kaia Kater de hoge verwachtingen helemaal waar. Dit album mag op een eerste gehoor wat minder aantrekkelijk klinken, het heeft veel replaywaarde en de kwaliteit van de liedjes ontvouwt zich pas na een aantal keer te horen. We hebben hier te maken met een van de betere singer-songwriters van het moment.

Kaia Kater is een Americana artiest en komt uit Montreal, Canada. En als je Americana en Montreal zegt dan zeg ik Allison Russell. Een samenwerking met Allison Russell hoor je dan ook op Strange Medicine. Maar Kaia Kater heeft in het verleden veel meer vrienden gemaakt zoals Aoife O’Donovan en Taj Mahal. Ook deze bekende namen in de Americana scene hoor je op dit album.

De productie op Strange Medicine klinkt fijn, gelaagd en er valt genoeg te beleven voor de Americana luisteraars. Het album is geproduceerd door Kaia Kater samen met Joe Grass, bekend van bijvoorbeeld The Barr Brothers. Ze hebben uitstekend werk verzet. Het album is heel doordacht met prachtige arrangementen en bevat genoeg dynamiek om het spannend en enerverend te houden.

Strange Medicine heeft de tijd nodig, maar na meerdere keren luisteren is dit simpelweg een heel sterk Americana album. Kaia Kater toont aan dat ze tot een van de betere singer-songwriters van het moment hoort en dat ze genoeg in haar mars heeft om de luisteraar te betoveren met haar unieke muziekstijl. Muziek kan soms zo mooi zijn en daar is dit bijzondere album toch maar weer mooi het bewijs van.