The Avett Brothers – The Avett Brothers

The Avett Brothers - The Avett Brothers album cover

The Avett Brothers bestaan al een lange tijd en hebben inmiddels een sterke naam binnen de Americana scene opgebouwd. Eigenlijk zijn ze allang en breed binnen, maar zoals je weet stoppen echte muzikanten niet. Vandaar dat we dit jaar gewoon weer een nieuw album hebben, de zoveelste. De broeders noemen titelen hun album simpel hun bandnaam. Beetje makkelijk, maar gelukkig is de muziek dat allerminst.

Het eerste album van The Avett Brothers verscheen begin deze eeuw. In de tussentijd is er heel veel gebeurd en zijn er talloze albums uitgebracht. Je kunt stellen dat deze band een van de betere Americana bands van deze eeuw is. Hun muziek doet het goed bij een breed publiek en krijgt in Amerika, maar ook de rest van de wereld, lovende kritieken.

Alhoewel sommige bands zo laat in hun muzikale carrière gas terugnemen is daar bij The Avett Brother geen sprake van. Integendeel zelfs, want er staat gewoon heel netjes een volle tour op de planning. De tour is vooralsnog door Amerika, maar wel met de grootste artiesten van het moment. Denk aan country fenomeen Luke Combs, de ervaren Trampled by Turtles en de veelbelovende Americana artiest Sierra Ferrell.

Ze hebben in ieder geval uitstekende nieuwe liedjes om te presenteren. Dit titelloze album laat maar weer eens horen waarom The Avett Brothers gerekend kunnen worden tot een van de betere Americana acts van dit moment. Eerlijk gezegd schieten de liedjes alle kanten op. Het album is dan ook heel dynamisch en energiek. Maar desalniettemin is het een prettige luisterervaring met genoeg memorabele songs.

Memorabele songs, het kan ook niet anders. The Avett Brothers werkten eerder in hun muzikale carrière al met de beroemde producer Rick Rubin en doen dat voor dit album wederom. Rick Rubin leidt de broeders naar een aantal prachtige kwaliteit liedjes. Zowel de ballads als uptempo songs zijn uitstekend geproduceerd en de liedjes zijn kleurrijk met gebruik van diverse traditionele instrumenten.

Alhoewel The Avett Brothers al meer dan twintig jaar aan de gang zijn is er van vermoeidheid allerminst sprake. Dit titelloze album is van hoog niveau met een band in grootse vorm. Met een beetje hulp van producer Rick Rubin wordt er weer een uitstekend album afgeleverd. De band is inmiddels zo groot dat ze geen moeite hoeven te doen om publiciteit te krijgen. Maar dat betekent niet dat dit album simpel en een tussendoortje is geweest. Dit is een Americana album van ervaren muzikanten met liefde en passie voor het vak. Ze blijven doorgaan en gelukkig maar. Een band om te koesteren en om veel naar te luisteren.