Kalsey Kulyk – Outlaw Poetry

Kalsey Kulyk - Outlaw Poetry album cover

Outlaw in de titel en ik ben een en al oor. Het outlaw country genre kent zijn fundamenten in de jaren zeventig van vorige eeuw toen Waylon Jennings, Willie Nelson, Jessi Colter en Tompall Glaser compilatiealbum Wanted! The Outlaws uitbrachten. Buiten de wetten van de muziekindustrie deden ze hun eigen ding en hadden er immens succes mee. Het genre bestaat tegenwoordig nog steeds met outlaws zoals Jamey Johnson, Cody Jinks en Whitey Morgan. Outlaw Poetry heet het album van de Canadese country artiest Kalsey Kulyk. Natuurlijk was ik benieuwd of we hier te maken hebben met een onvervalste outlaw artiest. Jammer genoeg moet ik na het luisteren concluderen dat dit niet het geval is. Deze Canadese produceert country muziek voor de mainstream. Dit betekent dat het aan scherpe randjes ontbreekt en dat het een ietwat gladde productie is. Ja, je hoort hier en daar wat traditionele pedal steels en fiddles, maar het is mondjesmaat en heel beperkt. Het is dan ook niet heel verwonderlijk dat Kalsey Kulyk inmiddels veel Canadese awards in de kast heeft staan, waaronder een aantal van de Canadian Country Music Association. Hoe zit het met de lyrics op dit album? Ook hier heeft het niet veel te maken als je het gaat vergelijken met de populaire outlaws van dit moment. Eigenlijk zit ik er niet zo mee, want ondanks dat het aan scherpte ontbreekt, heeft het album wel veel te bieden als je zonder al te veel zorgen een ongecompliceerde country plaat wilt opzetten. Kalsey Kulyk beschikt over het talent om toegankelijke country songs te produceren en Outlaw Poetry is precies dat. Het is allemaal om niet heel moeilijk over te doen en soms heb je óók dit soort platen in je leven nodig.