Kameron Marlowe – We Were Cowboys

Kameron Marlowe - We Were Cowboys album cover

Er is weer een nieuwkomer aan het mainstream Nashville country front om door te breken. De naam is Kameron Marlowe en hij bracht recent zijn debuutplaat We Were Cowboys uit. Zoals hij zelf heel mooi vertelt heeft hij gevochten om deze plaat te maken en het anders te laten klinken dan alle andere Nashville country artiesten. Hele gewaagde uitspraak vind ik zo.

Kameron Marlowe komt uit North-Carolina en is opgegroeid met jaren 70 en 80 country muziek, maar ook met andere artiesten uit andere genres zoals Ray Charles en Kings of Leon. Zijn talent is ontdekt via social media waarmee hij uiteindelijk een plek verdiende in de Amerikaanse The Voice. Dat was een kortstondig avontuurtje, maar het vuur bleef in hem branden wat hem leidde naar Nashville.

We Were Cowboys is een plaat dat twee jaar in de maak is en zoals gezegd heeft Kameron Marlowe gevochten om het uniek te maken en te onderscheiden van de vele vele andere Nashville mainstream country artiesten. Heel eerlijk gezegd vind ik hem dat niet bijster goed gelukt, want na het luisteren vind ik dit wel heel veel lijken op andere Nashville artiesten zoals Morgan Wallen, HARDY, Ernest enzovoort.

Dat maakt het helemaal geen slecht album, want Kameron Marlowe weet wel hoe je een goed mainstream liedje in elkaar moet zetten. Het klinkt allemaal heel gedreven, energiek en vitaal en vervelen doe je je geen moment. Daarnaast heeft Marlowe een prachtig krachtig stemgeluid, wat de plaat doet schudden op z’n grondvesten.

Qua instrumentatie is het allemaal wat bleekjes. We Were Cowboys weet hier en daar wat country elementen te verwerken, maar er wordt ook veel gebruik gemaakt van gitaargeweld. Ook dit is niet heel nieuw en wordt veel gedaan bij andere Nashville country artiesten. Ja, je hoort hier en daar wat pedal steels, fiddles en banjo’s, maar het wordt heel subtiel weggestopt in een minimaal aantal nummers.

Ik vind ook dat dit soort platen een stuk minder lang mogen zijn. Met We Were Cowboys kun je rekenen op meer dan vijftig minuten speeltijd en dat is naar mijn mening te lang. Het zijn kleine puntjes, maar zo lang mainstream country luisteren vind ik een beetje te veel van het goede. Ach, wat zeur ik, Kameron Marlowe heeft met deze plaat gewoon een sterke mainstream country plaat weten neer te zetten en er gaan veel mensen blij van worden. Ik heb mij vermaakt, maar vind het ook wel weer eventjes genoeg. Zal vast en zeker over een paar maanden weer eens om de hoek kijken wat Nashville aan nieuws te brengen heeft.

Uitgebracht door Sony Music Entertainment