Andrew Combs – Sundays

Andrew Combs - Sundays album cover

Nieuwe plaat Sundays van Andrew Combs is al een tijdje uit en ik twijfelde of ik er een recensie over zou schrijven. De plaat heb ik tijdens de release een aantal keer gedraaid, maar een heel groot succes was het niet. Maar recent had ik wat tijd vrij om de plaat opnieuw een kans te geven en dit keer was het wel raak. Er ontvouwde zich allemaal pareltjes en ik kan stellen dat dit gewoon uitstekende muziek is waar je alleen wat tijd voor nodig hebt.

Andrew Combs schreef Sundays midden in de pandemie tijd in de eerste maanden van 2021. Hij worstelde tijdens de kerst van 2020 met mentale problemen, maar dat bleek uiteindelijk een hele creatieve bron te zijn voor zijn nieuwe album. De plaat vertelt over de mentale en emotionele gesteldheid, de angstige spanning om uit elkaar te vallen en je vastgrijpen aan dingen waarbij je je evenwicht probeert te houden.

Klinkt allemaal heel boeiend, maar mij gaat het eerder om de muziek. En daar was ik in eerste instantie niet heel te spreken over. Je zult merken dat tijdens een eerste beluistering het allemaal heel saai klinkt. Er gebeurt weinig interessants en de catchy melodieën zijn ver te zoeken, op een paar uitzonderingen na. Maar als je eenmaal in een goede gemoedstoestand bent ga je de pracht van Sundays in zien.

Maar dat is wel echt iets waar je rekening mee moet houden, je moet open staan om deze muziek goed op waarde te kunnen schatten. Andrew Combs doet weinig moeite om zijn muziek aantrekkelijk te maken met een grootste muzikale inkleuring en houdt het juist allemaal heel klein en intiem. Eenmaal de plaat meerdere keren te beluisterd ging ik de less is more benadering steeds meer waarderen.

Sundays is een plaat welke je niet elk moment van de dag op kunt zetten. Tijdens de eerste klanken merk je gelijk dat dit typisch muziek is voor de avonden, lome zondagen of regenachtige dagen. Zijn alle omstandigheden juist dan staan je een elftal geweldige folk nummers te wachten waar Andrew Combs straalt en schitterend. Maar nog steeds wel heel ingehouden.

Dat maakt deze plaat uitermate geschikt voor de fijnproever. De fijnproever van rustige folk liedjes en waar het ritme van de muziek niet overweldigend en groots is opgezet. Andrew Combs mag een hele moeilijk tijd hebben doorgemaakt tijdens de pandemie, het grote voordeel is dat hij een aantal zeer sterke liedjes heeft weten te produceren. Soms hoeft muziek niet groots te klinken om indruk te maken. Laat Sundays maar in alle kalmte draaien en geniet van de rust.

Uitgebracht door Loose Music