Katherine Priddy – The Pendulum Swing

Katherine Priddy - The Pendulum Swing album cover

Katherine Priddy is een van de sterkhouders binnen de hedendaagse Britse folk scene. Haar debuutalbum The Eternal Rocks Beneath werd door een groot publiek lovend ontvangen en er werd dan ook met smart gewacht op een opvolger. Er is de afgelopen jaren hard aan gewerkt en het resultaat is The Pendulum Swing, een waardig vervolg op het debuut.

Om nog maar eens de populariteit van Katherine Priddy te onderstrepen in Groot-Brittannië. Ze werd bejubeld door Mojo Magazine, het debuutalbum haalde de nummer één positie in The Official UK Folk Chart en ze mocht onder andere aantreden op het grote Glastonbury en Cambridge Folk Festival. Prachtig dat deze dame dit binnen een aantal jaren heeft weten te bereiken.

En dan hebben we het over het tweede album The Pendulum Swing. Je weet het, tweede albums zijn altijd de moeilijkste voor artiesten. Meestal staat het eerste album jaren en jaren in de steigers. Als dat eenmaal een succes is, dan komt er druk op te staan met een opvolger. Maar gelukkig weet Katherine Priddy met het altijd lastige tweede album grand cru te leveren.

Katherine Priddy heeft voor The Pendulum Swing wederom de keuze gemaakt om het album op te nemen in Birmingham samen met producer Simon J Weaver. De sessie-muzikanten op dit album krijgen in Groot-Brittannië enorm veel waardering en weten prachtige instrumenten in te brengen. Het album klinkt ontzettend rijk en het is een groot plezier om naar te luisteren.

Maar ook de liedjes op zich zijn gewoon weer ontzettend sterk. Katherine Priddy heeft echt het talent als singer-songwriter en is geboren met een fantastisch authentiek stemgeluid. Haar stem is fluisterzacht en prachtig mooi Engels. Het is perfect geschikt voor dit soort type folk songs en weet je samen met de muziek warm te maken en soms zelfs te doen wegsmelten.

Het moge duidelijk zijn dat Katherine Priddy het met The Pendulum Swing voor elkaar heeft weten te krijgen om wederom grote indruk te maken. Het debuut is een pareltje, maar dit nieuwe werk vind ik net nog even wat beter. Alle liedjes ademen sfeer en zijn een genot voor de oren. Als je een hart hebt voor folk muziek dan mag je dit album niet missen. Een van de betere dit jaar en ga je hier, en ongetwijfeld ook bij veel andere, terug zien in het jaarlijstje.