Bill Booth – River Town

Bill Booth - River Town album cover

Bill Booth is een ervaren Americana artiest en al een leven lang actief met albums produceren en shows geven. Hij komt uit Amerika, maar heeft zijn geluk kunnen vinden in Noorwegen. Daar heeft hij een eigen studio en creƫert songs. River Town heet zijn nieuwe plaat en ondanks dat deze man op leeftijd is straalt hij op volle sterkte en levert geweldig werk af.

Drie jaar geleden produceerde Bill Booth, samen met zijn maat Bill Troiani, het album Til The Blues Have Gone. Dat album kreeg met name positieve recensies in Amerika, met bijbehorende radio play. Maar dit jaar produceert hij met River Town gewoon weer een nieuwe soloplaat en laat hij horen dat hij kwaliteit Americana maken niet verleerd is.

River Town laat een geweldig divers geluid horen en voor de Americana liefhebber valt er genoeg te genieten. Bill Booth weet inmiddels als muziek veteraan op een geweldige manier sfeer te brengen met zijn muziek. Luister je naar dit album, dan reis je even terug in de tijd waar alles nog zo ongedwongen en ongecompliceerd was.

Voor River Town haalde Bill Booth inspiratie uit zijn eigen leven. De teksten zijn gebaseerd op waargebeurde verhalen. Hij groeide op in een stadje in Maine, Amerika en daar beleefde hij vroeger van alles en nog wat. Je hoort zodoende mooie verhalen en naar mening komen de teksten heel goed overeen met de traditionele instrumenten.

Bill Booth woont inmiddels al een tijdje in Noorwegen en heeft daar veel succes. Hij krijgt veel erkenning voor zijn muziek en deelt het podium met grote Noorse bands. Het gaat zelfs zo goed dat hij verschillende keren een nominatie kreeg voor een Noorse Grammy, Spellemannprise. Helaas won hij er nog geen, maar dat zou met River Town zomaar kunnen veranderen.

Want wat duidelijk wordt tijdens het luisteren van River Town is dat de kwaliteit heerst. Je hebt heerlijke traditionele instrumenten, geweldige teksten en het authentieke stemgeluid van Bill Booth dat veel doet denken aan Mark Knopfler. Dit album is een en al overtuiging van een ervaren Americana artiest met genoeg kilometers op de teller. Alhoewel Bill Booth niet meer de jongste is, weet hij pure kwaliteit te leveren waar veel andere Americana artiesten jaloers op mogen zijn. Hele knappe plaat.