Country artiest Kendell Marvel verhuisde in 1999 naar Nashville met intenties om een artiest te worden. Want zoals hij zelf zegt willen 99% van de liedjesschrijvers in Nashville een artiest zijn. Maar zijn eerste echt grote hit in Music City maakte hij voor Gary Allan en schreef het nummer Right Where I Need To Be. Nu zoveel jaren later is Marvel toch echt een Nashville muziek artiest en brengt een nieuwe plaat uit genaamd Come On Sunshine.
Maar zomaar een muziek artiest worden ging Kendell Marvel niet makkelijk af. Hij hield meer van het thuisleven en genieten van z’n familie. Tot in 2015 hij zijn grote vriend Chris Stapleton enorm bekend zag worden. Ook Stapleton was voorheen gewoon een Nashville liedjesschrijver. Het vuur in Marvel ging branden en besloot om de stoute schoenen aan te trekken en zich serieus te focussen op een artiestenbestaan.
Dat is hem aardig gelukt. Alhoewel Kendell Marvel niet zo groot en bekend is geworden als zijn vriend Stapleton weet hij binnen de country muziek toch aardig wat naam te maken met zijn originele muziek albums. Ik was overigens tot voor kort nog niet bekend met hem, maar Come On Sunshine deed mijn interesse wekken en ben er zonder meer positief over te spreken.
Net zoals Chris Stapleton heeft Kendell Marvel een krachtige uitstraling. Zo’n krachtige uitstraling zie je hoe hij zich presenteert, maar ook een hele krachtige uitstraling in zijn muziek. Je hoort een bepaalde rauwheid op Come On Sunshine en doet heel goed denken aan oude en hedendaagse outlaw country muziek.
Dat betekent dat je snel al de link ligt met andere outlaws van dit moment zoals Jamey Johnson, Whitey Morgan en Cody Jinks. Maar dat dus niet alleen, ook hoor ik Waylon Jennings jaren 70 terug in de muziek van Kendell Marvel. Dat is iets wat heel goed opvalt en ik kan zeggen dat er van mij geen genoeg outlaw albums uitgebracht mogen worden. Naar mijn mening toch één van de meest authentieke subgenres van country muziek.
Come On Sunshine is een memorabele plaat waar genoeg plezierige momenten op te vinden zijn. Alle ingrediënten zijn aanwezig en de productie is uitermate vakkundig, zoals van een Nashville country artiest verwacht mag worden. Mainstream Nashville country heeft hier overigens niets mee te maken en Kendell Marvel behoudt een heel eigen kenmerkende stijl. Lekker een rauw en authentiek country geluid wat zeker niet had misstaan binnen outlaw country van de jaren 70. Waylon Jennings had als hij nog had geleefd met trots gekeken naar wat men tegenwoordig outlaw country noemt.
Uitgebracht in eigen beheer