Kimberly Morgan York – Keep on Goin’

Kimberly Morgan York - Keep On Goin' album cover

Door de uitdagende album cover en de veelal positieve recensies werd mijn interesse gewekt in deze nieuwe plaat van Kentucky native Kimberly Morgan York. Eigenlijk had ik er niet veel verwachtingen van, maar nu ik Keep on Goin’ meerdere malen voorbij heb horen komen ben ik positief verrast. Deze plaat is een volwaardige country plaat en één van mijn favorieten van de afgelopen maanden.

Kimberly Morgan York is een doorgewinterde muzikant en heeft al het nodige ervaren. Zo is ze getrouwd geweest met Drive-By Truckers drummer Brad Morgan, opgegroeid in een musical familie en op haar zestiende begonnen met gitaar spelen en liedjes schrijven. Haar inspiratie haalt ze uit grote artiesten zoals Dolly Parton, Tammy Wynette en Loretta Lynn.

En heel eerlijk gezegd hoor je deze invloeden min of meer terug op haar nieuwe plaat Keep on Goin’. Dat komt met name door het geweldige stemgeluid van Kimberly Morgan York. Haar stemgeluid is alsof er een engeltje zingt en is warm, teder en zacht. Precies zoals dat bij vroegere vrouwelijke country artiesten ging. Het is één van de aspecten waarom ik zo lyrisch ben over deze plaat.

Naast het geweldige stemgeluid zijn er ook alleen maar positieve bewoordingen over de instrumentatie. Vooral de pedal steels kleurt Keep on Goin’ op een geweldige manier in en is een lust voor het oor. Dit prachtige instrument wordt op een professionele wijze uitgevoerd door Matt Stoessel uit Athens, Georgia. Daarnaast hebben Scott Baxendale (gitaar), David Barbe (bass), Carlton Owens (drums), Jay Gonzalez (piano) en Adam Poulin (fiddle) ook zo hun aandeel.

Het hele clubje weet met Keep On Goin’ een fantastische country plaat neer te zetten. Ik kan naar dit soort country muziek uren luisteren en je hoort dat Kimberly Morgan York een bepaalde authenticiteit heeft die je niet vaak meer hoort. Het wordt tijdens het luisteren van deze plaat duidelijk dat York haar oude country heldinnen niet vergeet en een ode aan ze brengt. Dit is traditionele country muziek zoals het hoort te zijn.

Kimberly Morgan York is niet de jongste meer en heeft er al jaren in de muziek industrie opzitten, met hier en daar een aantal periodes om te focussen op het gezinsleven. Maar de jonge kroost is opgegroeid en ze heeft tegenwoordig genoeg tijd om haar muziek carrière weer op te pakken. In januari van dit jaar bracht ze haar officiële debuutplaat Found Yourself a Lady, in juli deze Keep On Goin’ en een nieuw album staat alweer te wachten begin 2023.

Helder dat er voldoende inspiratie aanwezig is voor het produceren van nieuw liedjesmateriaal. Als het liedjes blijven zoals op Keep On Goin’ kan ik alleen maar toejuichen om zoveel mogelijk uit te brengen. Deze plaat heeft mij overtuigd van het talent en ervarenheid van Kimberly Morgan York en ik kan niet wachten wat meer aan schone harmonieën en melodieën ze te brengen heeft.

Uitgebracht door Team Clermont