Jessica Willis Fisher – Brand New Day

Jessica Willis Fisher - Brand New Day album cover

Het verhaal van Nashville’s Jessica Willis Fisher is op z’n minst bizar te noemen. Voor over tien jaar was ze onderdeel van de Willis clan, haar familie band. Ze speelde in deze band op de fiddle, was zangeres en deed de liedjes schrijven. TLC, een tv zender in Amerika, zette rondom de band een tv programma op en volgde de grote familie van 12 kinderen in totaal. In 2016 viel het kaartenhuis in elkaar doordat vader Toby Willis de gevangenis inging voor kindermisbruik.

Jessica Willis Fisher kwam in een depressie terecht en het heeft jaren geduurd voordat ze de muziek weer oppakte. Nu in 2022 is ze klaar voor een nieuw hoofdstuk in haar muziek carrière en brengt ze haar solo debuut uit genaamd Brand New Day. De plaat is geïnspireerd en geschreven door haar turbulente verleden, wat heel eerlijk, hele mooie country muziek oplevert.

Er zijn tegenwoordig genoeg van dit soort country artiesten in Nashville te vinden, maar Fisher weet zich met dit debuut te onderscheiden van de rest. Dat doet ze op een hele authentieke wijze. Authentiek in de zin dat Brand New Day een fijne productie heeft waar instrumenten duidelijk te horen zijn en niet alles dicht geplamuurd is. Dit album is niet de standaard mainstream country pop uit Nashville.

Jessica Willis Fisher ziet de toekomst met vol goede moed in en met een album als Brand New Day is dat heel begrijpelijk. Ze verschijnt regelmatig bij de Grand Ole Opry, is inmiddels getrouwd met Sean Fisher en wil met haar muziek de wereld veranderen. Dat laatste klinkt wat grotesk, maar de bedoelingen van Fisher zijn eerlijk, oprecht en helder.

Brand New Day is uiteindelijk gewoon een erg sterke country plaat waarbij het hele plaatje klopt. De teksten zijn goed geschreven, het instrumentengebruik is simpel maar krachtig en de melodieën nestelen heel makkelijk in je hoofd. Jessica Willis Fisher heeft een zwaar verleden achter de rug en des te meer is het zeer knap te noemen om een plaat zoals Brand New Day uit te brengen.

Nashville is dé plaats waar het allemaal gebeurt voor country muziek. De productie van dit genre is enorm en niet te vergelijken met een staat zoals Texas. Maar doordat er zoveel country muziek geproduceerd wordt in Nashville is de kwaliteit vaak minder. Plat geproduceerde country voor de grote massa is de norm in Music City. Maar Jessica Willis Fisher weet zich heel goed te onderscheiden met een authentiek ontspannen geluid. Brand New Day is een nieuwe begin voor Fisher en ze levert uitstekend werk af. Dat belooft wat voor de toekomst.

Uitgebracht door Bard Craft Records