Kimmie Rhodes – Hypnotized

Kimmie Rhodes - Hypnotized album cover

Singer-songwriter Kimmie Rhodes beweegt zich al meer dan dertig jaar door het muzikale landschap. In het verleden heeft ze genoeg bijgedragen aan de wereld van de muziek. Maar zelfs op latere leeftijd is deze ervaren muzikante niet te stoppen en gaat gewoon door met nieuwe muziek produceren. Hypnotized, het nieuwe album, is een prachtige toevoeging aan het uitgebreide oeuvre.

Alhoewel Kimmie Rhodes het meest bekend is als een artiest, deed ze in het verleden ook allerlei andere projecten. Zo werden er een aantal musicals geschreven en geproduceerd. Schreef ze een succesvol kookboek. En schreef talloze hit liedjes voor artiesten zoals Willie Nelson, Wynonna Judd, Trisha Yearwood, Waylon Jennings, Emmylou Harris en Mark Knopfler.

Artiesten zoals Kimmie Rhodes hoeven zo nodig niet meer. In het geval van Rhodes heeft ze in haar leven alles bereikt wat je kunt bereiken. Door de jaren heen is ze creatief geweest en werkte samen met de beste in het vak. Maar echte artiesten stoppen na hun pensioen niet met muziek. Ze gaan ermee door tot het echt niet meer kan. Kijk alleen al maar naar Willie Nelson.

Als je Hypnotized luistert, dan hoor je een Kimmie Rhodes in krachtige vorm. Alle liedjes klinken vol met inspiratie en zijn een groot plezier om naar te luisteren. Van vermoeidheid is allerminst sprake en aan alles merk je dat er met ontzettend veel passie en energie muziek gemaakt wordt. Een leeftijd zegt blijkbaar niets, want dit album kan zich makkelijk meten met singer-songwriter albums van de jongere generatie.

Ik vind Kimmie Rhodes te vergelijken met een artiest zoals Judy Collins. Ook Judy Collins heeft een geweldige lange carrière in muziek meegemaakt en hoeft zo nodig niet meer. Maar ze blijft gaan en doet waar haar liefde en passie is. En dat is nieuwe liedjes schrijven, creatief blijven en publiek entertainen. Een album zoals Hypnotized getuigt van grote klasse en kwaliteit.

Beetje vreemd dat albums zoals Hypnotized minder aandacht krijgen dan andere soortgelijke albums. Dit album is memorabel en een plezier om naar te luisteren. Kimmie Rhodes laat allerminst merken dat ze moeite heeft om creatieve songs te produceren. Integendeel, het klinkt inspiratievol en er is gelet op de details. Heel prettig om te horen dat sommige van de oudere generatie artiesten gewoon met kracht doorgaan. Laat dit soort albums maar komen.