Nicolette & the Nobodies – The Long Way

Nicolette & the Nobodies - The Long Way album cover

Nicolette & the Nobodies is een country band uit Guelph, Ontario. Het zijn nieuwkomers binnen de country scene en The Long Way is hun eerste echte officiële album uitgebracht via een platenlabel. Het album is er gelijk eentje van jewelste waar de liefde, passie en energie voor het genre duidelijk kenbaar wordt gemaakt. Dit kan weleens een hele grote gaan worden.

Als je de album cover bekijkt zie je alleen Nicolette Hoang zitten. Het plaatje is een ode aan haar familie. De ouders van Nicolette emigreerden namelijk tijdens de Vietnam oorlog van Vietnam naar Amerika en bouwden in het Westen een bestaan op. De stoel waarop Nicolette zit is afgeleid van een oude foto van haar moeder op dezelfde stoel.

Nicolette Hoang is een laatkomer binnen het country genre en het is niet altijd haar liefde geweest. Zo begon ze met het spelen van de klassieke piano en in haar jeugd vond ze haar passie in jazz muziek. Omdat haar ouders niet blij waren dat hun dochter haar passie in muziek nastreefde, bleef het muzikanten bestaan lang op een laag pitje. Na een korte periode in Toronto te hebben gewoond, verhuisde ze tien jaar geleden terug naar Guelph en vond het country genre haar. Of Nicolette vond country.

Nicolette kwam in een warm bad terecht en besloot een band om haar heen te verzamelen. Ian Bain (gitaar), Danny Fury (drums) en Emma Howarth-Withers (bass) hadden direct interesse om samen een band te vormen en zo geschiedde het. Zoals gezegd is The Long Way het eerste echte album van de band op een platenlabel. En het album maakt gelijk veel indruk, heel veel indruk.

The Long Way is namelijk honky tonk muziek van het betere soort. Nicolette & the Nobodies laten hier een geweldige energie horen en de muziek is perfect geschikt voor honky tonks en country bars door heel Amerika. Verwacht dan ook veel uptempo songs waar Nicolette met haar krachtige stemgeluid op de voorgrond treedt. De muziek maakt een dikke knipoog naar het verleden toen Loretta Lynn, Kitty Wells en Patsy Cline de charts domineerden.

Ik zie en hoor in Nicolette & the Nobodies ontzettend veel potentie. Inmiddels staan er de komende maanden behoorlijk wat shows op de planning en dat is altijd een goed teken. Er worden zelfs wat shows samen gegeven met country punk band Sarah Shook & the Disarmers. Inmiddels zijn zij toch een van de bekendere bands binnen de alternatieve country scene. Luister naar The Long Way als je een liefde hebt voor honky tonk country. Het album bevat namelijk alles wat een goede honky tonk plaat nodig heeft en weet zich met gemak te onderscheiden van de rest.