Kyle McKearney – A Traveler’s Lament

Kyle McKearney - A Traveler's Lament album cover

Drie jaar geleden bracht de Canadese country troubadour Kyle McKearney zijn debuutalbum Down-Home uit. Vóór deze periode moest hij hard zwoegen om zijn muziek aan de man te brengen. Zo verbleef hij een tijdje in Nashville om te kijken wat dat zou brengen. Dat was niet veel en hij verhuisde naar Alberta en publiceerde via YouTube cover liedjes. Dat was beet, zijn debuutalbum volgde en kreeg de welverdiende erkenning in Canada.

Echter kwam Down-Home niet op een hele geschikte tijd uit. Het was het begin van de pandemie. Maar Kyle McKearney bleef creatief tijdens het thuiszitten en deed online zijn ding om momentum te behouden. Ook nieuwe liedjes schrijven ging gewoon door en na drie jaar is deze country troubadour eindelijk terug met een nieuw album genaamd A Traveler’s Lament.

Ik kan mij nog herinneren dat ik Down-Home een ontzettend sterke plaat vond. Het album noemde ik moderne country met veel authenticiteit en oprechtheid. Het album heeft hier veel opgestaan en vervelen ging het geen moment. Kyle McKearney weet wat country muziek produceren is en doet het op de juiste manier. Ook A Traveler’s Lament is weer fijn.

A Traveler’s Lament doet eerlijk gezegd niet heel veel anders dan debuut Down-Home. Niet heel vreemd, want Kyle McKearney maakt sinds dat debuut naam in Canada en logisch dat je dat succes wilt doorzetten. Dit betekent dat ook dit nieuwe album authentiek, oprecht en vanuit het hart is. Alle liedjes worden met veel liefde en passie gebracht en zijn country waardig.

Ook A Traveler’s Lament kent, net zoals Down-Home, dit jaar groot succes in Canada. Zo won het de Canadese Country Music Award voor beste alternatieve country album. En als je zo’n prijs wint dan hoor je toch wel bij de grote thuis. Het succes wordt voortgezet met dit nieuwe album en ik begrijp waarom de country luisteraars en critici in Canada zo lovend zijn over Kyle McKearney.

De toekomst voor Kyle McKearney ziet er met zijn twee succesvolle albums veelbelovend uit. De aanhouder wint, deze troubadour heeft er hard voor moeten werken, maar het betaalt zich inmiddels uit. Hij wint steeds meer publiek met zijn liedjes en ook de recensies zijn positief. Er is niets op af te dingen dat A Traveler’s Lament country muziek van kwaliteit is. Dit is zoals ik country muziek wil horen en mooi dat na lange jaren zwoegen er eindelijk succes is.