Rosa Butsi – Fruitful Days

Rosa Butsi - Fruitful Days album cover

Ik ben niet heel bekend met de hedendaagse Belgische muziekscene. Maar dat ze aantrekkelijke muziek maken is mij de afgelopen jaren wel duidelijk geworden. Wat dacht je bijvoorbeeld van de Belgische band Portland? Hun tweede album Departures is een van mijn favorieten alternatieve platen van dit jaar. Dit jaar pak ik ook nog net even Rosa Butsi mee met haar debuutalbum Fruitful Days.

Rosa Butsi, eerder bekend als Roos Denayer, werd in 2020 Soundtrack winnares. Blijkbaar een van de belangrijkere en prestigieuze awards in België. Haar talenten als artiest erfde deze Belgische dame van haar Hongaarse oma. Rosa Butsi heette haar oma en de naam wordt nu dus vereeuwigd als alter ego.

Fruitful Days is een typische singer-songwriter plaat met hier en daar wat jazz invloeden. Rosa Butsi weet de liedjes allemaal heel overtuigend te brengen en is een hele boeiende luisterervaring met een aantal ervaren muzikanten aan het werk. Ze wordt ondersteund door Trui Amerlinck op de bass gitaar en Jordi Geuens op de drums. Het trio laat op dit album horen wat ze in hun mars hebben.

Het album kabbelt op een hele aangename manier voort. Een album zoals Fruitful Days is puur voor de liefhebber van kwaliteit muziek. Je zet dit album niet op om even snel wat liedjes tussen je werkzaamheden door te luisteren. Het vergt aandacht en het liefst op een rustige plek met een goede koptelefoon. Als je eenmaal fijn zit met focus, dan is dit album een fijne luisterervaring.

Rosa Butsi is nog jong en staat aan het begin van haar muzikale carrière. Ondanks de onervarenheid merk je dat Fruitful Days ontzettend veel kwaliteit bevat. Het album wordt daardoor inmiddels in België, en ook in Nederland, opgemerkt. De singles tikken lekker aan op de Spotify teller en ook zijn er optredens bij de bekendere poppodia in ons buurland.

Ik ben onder de indruk van Rosa Butsi en Fruitful Days. Dit soort singer-songwriter albums zijn eerder gedaan, maar ik blijf er telkens met veel enthousiasme naar luisteren. Muziek gaat bij mij nooit vervelen en met dit soort albums kan ik op een prettige manier mijn dagen vullen. Beetje vreemde album release zo in december, maar als het met de kwaliteit goed zit hoor je mij niet klagen. Tijd vrij, tijd over? Luister naar dit werkje.