Lauren Reno – Gold Rush

Lauren Reno - Gold Rush album cover

Het is tegenwoordig moeilijk bij houden hoeveel vrouwelijke Americana artiesten op dit moment muziek uitbrengen. Ik kan ze niet allemaal recenseren, maar soms komen er pareltjes voorbij welke niet gemist mogen worden en ik haal graag onder de aandacht wil brengen. Neem nu Nashville’s Lauren Reno nieuwe plaat Gold Rush. Geweldige authentieke Americana plaat welke je dit jaar gewoon niet mag missen.

Lauren Reno beweegt zich momenteel in Nashville, maar dat is niet de plaats waar ze oorspronkelijk vandaan komt. Ze komt van de andere kant van Amerika, namelijk Nevada. Ze heeft Cherokee Indiase roots en dat zie je wel een beetje aan haar als de foto van de album cover bekijkt. Daarnaast groeide Reno op met het luisteren naar country artiesten zoals Patsy Cline, Johnny Cash, Martina McBride en haar vader Eddie Dimock. Een muzikant gecontracteerd door Capitol Records in de jaren 90.

Op dit moment woont Lauren Reno dus in Nashville samen met haar man, muzikant, producer en schrijver Ben Reno. Ze leven een gelukkig leven in de levendige Nashville en hebben twee kinderen. Om de ontwikkeling gaande te houden is Lauren de afgelopen jaren veel gaan schrijven en is ze klaar om in de schijnwerpers te gaan staan met debuutplaat Gold Rush.

En als je zo luistert naar deze plaat dan zul je snel concluderen dat ze haar debuut helemaal niet onaardig brengt. Integendeel zelf, het is een krachtige Americana plaat geworden waar veel te beleven valt. Vooral is het genieten van Reno’s powerhouse stemgeluid en doet veel denken aan de grote Carrie Underwood.

Daar houdt de vergelijking met Carrie Underwood dan ook gelijk mee op, want qua muziek lijkt het helemaal niets op elkaar. Lauren Reno weet haar muziek heel authentiek te behouden en dat is een gedurfde zet als je nagaat dat dat over het algemeen toch minder scoort. Zeker in Nashville contreien. Maar de uitgebrachte singles van Gold Rush laten toch bescheiden succes zien en hopelijk ziet Reno in dat er wel degelijk een markt voor is.

Gold Rush is naar mijn mening een album dat zich duidelijk onderscheidt van de rest. Ja, het klopt dat Lauren Reno zeker niet de enige vrouwelijke artiest is binnen het Americana genre. Maar als je een debuut zoals deze plaat weet uit te brengen dan kun je wat. Zowel de ballads als uptempo nummers zijn krachtig en hebben smoel. De vrouw laat horen dat ze kwaliteiten bezit en dat dit debuut niet zomaar even in elkaar geflanst is. Heerlijke plaat en Americana liefhebbers, en ook country liefhebbers, zullen hier ontzettend van gaan genieten. Je favoriete stream dienst aan en gaan.

Uitgebracht door Majestic Ape Studios