Ledfoot – Outsiders

Ledfoot - Outsiders album cover

Ledfoot is Tim Scott McConnell. Hij is een Amerikaanse singer-songwriter, maar woont al bijna zijn hele leven in Noorwegen. Sinds 2007 maakt hij als solo artiest naam in het hoge Noorden en dat levert hem veel publiciteit op. Zo won hij recent twee Noorse Grammy’s en mocht hij ook nog eens opdraven als acteur in een populaire televisie serie. Dit jaar horen we van hem met zijn nieuwe album Outsiders.

Als je naar de cover en naar de titels van de nummers van Outsiders kijkt dan is dat best grauw en donker. Dat is precies wat dit album dan ook is. Tekstueel gezien is het allemaal heel deprimerend. Niet om er heel vrolijk van te worden. Maar zoals Tim Scott McConnell aangaf in mijn interview met hem valt dat alles best mee. Hij vind het juist heel positief.

Meningen zullen verdeeld zijn. Ik vind dat het best allemaal best wat zonniger mag, maar dat is gezien eerdere albums van Ledfoot duidelijk niet zijn stijl. Ondanks de donkere tonen is Outsiders een uiterst genietbare plaat. Tim beschikt over een krachtige stem en weet zijn liedjes heel mooi te brengen. We hebben hier te maken met een zeer ervaren artiest met liefde voor muziek.

Let wel dat Tim Scott McConnell al meer dan vijftig jaar in de muziekwereld zit. Hij werkte met de grote op aarde samen. Zo mocht hij in het voorprogramma staan van Bob Dylan en schreef hij een nummer één hit voor Bruce Springsteen. Aan publiciteit geen gebrek en door zijn jarenlange ervaring weet hij dondersgoed hoe een kwaliteit liedje hoort te klinken.

Ik heb in principe dan ook geen bezwaar tegen albums zoals Outsiders. De liedjes hebben een nette productiewaarde en zijn toegankelijk. Dat verwacht je in eerste instantie niet, maar de muziek is interessant om te luisteren en heeft genoeg te bieden voor liefhebbers van genres zoals Americana, roots en blues muziek. Dit is gevoelige muziek met emotie.

Ledfoot is de laatste jaren aardig productief en zal de komende jaren gewoon door blijven gaan. Verwacht dit jaar nog een nieuw album met nieuwe originele liedjes in een live setting. Een iets anders format, maar ik ben er enthousiast over en ben benieuwd naar het album. Tot dan hebben we Outsiders, of de andere zes albums van Ledfoot, en klagen mogen we echt niet doen. Ik had het op het eerste gezicht niet verwacht, maar deze muziek is het luisteren meer dan waard.