Lily B Moonflower – Moonflower

Lily B Moonflower - Moonflower album cover

Wat een prachtige naam is Lily B Moonflower. En dan die kleurrijke vrolijke album cover. Dit moet wel speciale muziek zijn die je omver blaast. Natuurlijk zijn dit soort dingen geen garantie voor een goed album. Zeker van een artiest die net haar debuut uitbrengt, maar Moonflower maakt het ook met de muziek het helemaal waar. Moonflower is een authentieke country plaat geworden waar goed geluisterd is naar de grote country helden van weleer.

Lily refereert zelf naar haar muziek als folk ’n roll with a twang. Ik geef haar in deze helemaal geen ongelijk. De folk is onmiskenbaar te horen op Moonflower en de twang, honky tonk, absoluut ook. Op een nummer zoals Twang wil gewoon je dansschoenen aandoen en mee dansen op het ritme. Dit is een honky tonk geluid die we decennia geleden hoorde ten tijde van Merle Haggard, Buck Owens en Patsy Cline.

Ook afsluiter Honky Tonk Sound laat zo’n zelfde twang geluid horen. Het is duidelijk waar de roots liggen van Lily B Moonflower. Ze heeft veel geluisterd naar Bakersfield Sound, Nashville Sound en Outlaw Country. Dat soort country muziek mag soms wat gedateerd klinken, maar Lily B Moonflower geeft er een heel eigentijdse draai aan.

Je hebt op Moonflower ook de wat ingetogen nummers. Wild n Free bijvoorbeeld heeft een western look and feel met een lekkere flow. Je begeeft je met Moonflower op een roze wolk die je tot het einde blijft boeien. Amethyst Arrowhead is nog zo’n nummer die een rustiger geluid laat horen. Met de gevoelige pedal steels die uitblinken is dit een van de hoogtepunten op Moonflower.

Maar dan heb ik het nog niet gehad over de stem van Lily B Moonflower. Perfect geschikt voor zo’n klassiek klinkende country plaat. Het raast door elke nummer met veel kracht en precisie. Die kracht zit hem vooral in op juiste momenten uithalen en op ingetogen nummers gas terug nemen. Het is in ieder geval een prettig zangvogeltje om naar te luisteren en die genoeg onderscheidend is.

Ik vind het altijd knap dat beginnende country artiesten zulke goede debuutplaten uitbrengen. Ook hier geldt dat voor Lily B Moonflower. Dit is gewoon erg sterke country muziek. Ja, ze zal al vroeg in haar leven met muziek bezig zijn geweest en verschillende instrumenten geperfectioneerd hebben. Toch blijf ik mij steeds verbazen hoe exceptioneel de kwaliteit van debuterende albums zoals deze zijn. Niet bij iedereen is het natuurlijk even sterk, maar Lily B Moonflower heeft een plaat gemaakt voor het eindejaarslijstje. Een klassieke eigentijdse folk n roll country plaat zonder moeilijk te doen. (Lost Cowgirl Records)