Lucy Woodward – Stories From The Dust

Lucy Woodward - Stories From The Dust album cover

Singer-songwriter Lucy Woodward geniet van een lange muzikale carrière. Ze is geboren in Londen en groeide op in New York en Nederland. Muziek was altijd al in haar leven en ze tekende in 2003 voor het eerst een platendeal bij het grote Atlantic Records. Er volgden grote successen en dit jaar is ze alweer aanbeland bij haar zevende studioalbum Stories From The Dust.

Door het succes van de albums heeft Lucy Woodward de mogelijkheid om met ervaren muzikanten te werken. In het verleden werkte ze bijvoorbeeld met het San Francisco Symphony, Pink Martini en Charlie Hunter. Misschien hier in Nederland niet heel bekend, maar het zijn namen van status met ontzettend veel ervaring in de wereld van wereldse muziek.

Ook op Stories From The Dust werkte Lucy Woodward samen met grote namen. Zo komt de productie op naam van David Garza. Hij werkte tijdens dit project als co-producer, maar ook mocht hij zijn pen oppakken en veel songs meeschrijven. In het verleden werkte David Garza met Fiona Apple en Gaby Moreno en won een aantal Grammy Awards.

Als je de jaren en jaren ervaring van Lucy Woodward en de kennis van David Garza samenbrengt krijg je een fantastisch album zoals Stories From The Dust. De songs hebben allemaal zo hun charme en zijn geproduceerd met ontzettend veel liefde en passie. De muziek neigt een beetje naar het algemene genre van wereldmuziek, maar ik benoem ook genres zoals Americana en blues.

Stories From The Dust kent zijn productie in Sonic Ranch op de grens van Mexico en Texas. Opmerkelijk genoeg is dit een studio waar veel country artiesten hun albums opnemen. Denk bijvoorbeeld alleen al aan de geweldige albums van Cody Jinks. In ieder geval was dit een hele goede keuze van Lucy Woodward, want je merkt dat de ziel van de studio de songs een warme en zacht sfeer meegeeft.

Sommige artiesten klinken na hun zoveelste album een beetje inspiratieloos. Maar bij Lucy Woodward is dit niet het geval en daarom maakte ik de keuze om Stories From The Dust te recenseren. Dit is een heerlijke laidback plaat waar zonder al te veel moeite mooie wereldse muziek wordt gemaakt. Het is er eentje om zonder zorgen op te zetten en een leuke tijd mee te beleven. Muziek hoeft niet zo moeilijk te zijn.