Luke Winslow-King – Flash-A-Magic

Luke Winslow-King - Flash-A-Magic album cover

Ik maakte voor het eerst kennis met Luke Winslow-King tijdens zijn album If These Walls Could Talk van twee jaar geleden. Hij heeft al veel andere albums uitgebracht, maar dit album kan gezien worden als zijn doorbraak in de Americana scene. Er werd dan ook snel geschakeld en recent verscheen het nieuwe album genaamd Flash-A-Magic.

Ik vond het niet heel vreemd waarom If These Walls Could Talk het zo goed deed. Ook ik was er namelijk heel enthousiast over en kon er alleen maar heel veel positiefs over melden. Ik vond het de perfecte soundtrack voor de zomer, want de songs van dat album klinken allemaal heel licht en warm. Luke Winslow-King doet het met Flash-A-Magic iets anders.

Het verschil met het vorige album is dat Luke Winslow-King nog veel meer het blues genre opzoekt. De songs zijn wat donkerder van toon. Dat blues gevoel is deels de verdienste van het fantastische gitaarwerk. Dat was ook al duidelijk te horen op If These Walls Could Talk, maar het lijkt erop dat het op Flash-A-Magic nog meer ruimte krijgt om te schijnen.

Alhoewel ik vind dat dit nieuwe album van Luke Winslow-King wat donkerder van toon is, hoor je ook songs waarbij ik moet denken aan vorig werk. Een song zoals Black Eyes Gypsy had naar mijn mening perfect op If These Walls Could Talk gepast. Ideale soundtrack voor de zomer. Ook noem ik een song zoals How Could I Forget, wat dat zomerse gevoel weet te benaderen.

Maar voornamelijk is het toch echt de blues wat op Flash-A-Magic belangrijk wordt gemaakt. Dat hoor je niet alleen aan het fijne gitaarwerk, maar ook de vocalen van Luke Winslow-King versterken dat gevoel. Hij beschikt over een fantastische stem en dat gaat uitstekend goed met de muziek. Ik was er eerder al heel erg over te spreken en ben dat nu weer.

Luke Winslow-King is inmiddels duidelijk een van de ervaren artiesten in de Americana scene. Met Flash-A-Magic is hij alweer toe aan zijn achtste en heeft in de tussentijd een goede reputatie weten op te bouwen. Dit nieuwe album zal liefhebbers tevreden stellen en met een beetje geluk kan hij ook weer wat nieuwe luisteraars voor zich winnen. Hier niets dan alleen maar veel positieve bewoordingen en op naar het volgende succes.