HAEVN – Wide Awake

HAEVN - Wide Awake album cover

HAEVN zijn de Nederlanders Jorrit Kleijnen en Marijn van der Meer. Als je een aantal jaren geleden een beetje hebt opgelet, dan zou je ze kunnen kennen van het debuutalbum Eyes Closed (2018). Dat album was zowel in Nederland als buiten onze grenzen een groot succes. Het mocht een tijdje duren, maar ze zijn dit jaar in grootse vorm terug met het tweede album Wide Awake.

Kenmerkend aan de muziek van HAEVN zijn de sfeervolle en intense composities waarbij er gebruik wordt gemaakt van een breed palet aan instrumenten. Dat maakt deze band zo goed en dat is waarom ze met hun debuutalbum zo bekend zijn geworden. Gelukkig weten ze met Wide Awake hetzelfde niveau te behalen en maakt het op mij nog veel meer indruk dan het eerste album.

Wide Awake telt acht nummers en een ieder is van ongekende schoonheid. De songs krijgen felle kleuren door het gebruik van fraaie strijkers, piano, drums, gitaren en elektronica. HAEVN werkte lang toe naar dit tweede album, maar je hoort duidelijk aan de muziek dat er met zorg en liefde aan gewerkt is. Een puur passieproject waarbij de kwaliteitscontrole belangrijk is geweest.

Het doel van HAEVN is de luisteraar te betoveren met hun muziek. Dat is ze op Wide Awake dan ook heel goed gelukt. Ze krijgen het voor elkaar om je tijdens het luisteren in een relaxte staat te brengen. De verdienste dus van de indrukwekkende instrumenten, maar ook zeker de verdienste van de prachtige vocals van het duo.

Zoals gezegd weet HAEVN inmiddels ook buiten onze grenzen een heel verdienstelijk publiek te bereiken. Dat Eyes Closed zo’n succes is geweest is dan ook niet onopgemerkt gebleven in de muzikale wereld. Voor Wide Awake werd er in de studio gewerkt met producer Tim Bran, bekend van London Grammar en Aurora. En het populaire platenlabel Nettwerk is betrokken om het album uit te geven.

Heel mooi album, Wide Awake. Alleen het had wat mij betreft wat langer mogen duren. Het telt maar acht songs en er zit ook nog eens een kort instrumentaal nummer tussen. Wat dat betreft heeft HAEVN de keuze gemaakt voor kwaliteit boven kwantiteit. De singles worden inmiddels bejubeld door zowel het nationale als internationale publiek en ik verwacht dat het album de komende maanden het ook goed zal gaan doen. Muziek product uit Nederland met internationale allure, wij kunnen er ook best wat van.