Margo Cilker – Pohorylle

Margo Cilker - Pohorylle album cover

Singer / songwriter Margo Cilker uit het Amerikaanse Oregon staat aan het begin van haar muziek carrière. Maak kennis met haar debuutalbum Pohorylle, een album die je laat zweven op de muziek en vanaf minuut één een diepe indruk maakt. Dit is zo’n album die onder je huid kruipt met prachtige harmonieën en melodieën. Wat een geweldige entree in het singer / songwriter en Americana genre.

In deze extreem positieve introductie sta ik niet alleen. De online website NPR noemde Margo Cilker dit jaar één van de elf Oregon artiesten om in de gaten te houden. Na het luisteren van Pohorylle begrijp ik volkomen waarom NPR dat deed. Cilker maakt hier een plaat om van te houden, te koesteren en volledig in je op te nemen. Je haalt de serene rust met dit album in huis en dat is af en toe echt even nodig als moet ik zelf zeggen.

Aan Pohorylle vallen direct een paar dingen op. De muzikale inkleuring concentreert zich vooral op de piano. De subtiele piano klanken hoor je in elk nummer doorsijpelen en is echt van grote toegevoegde waarde. De piano wordt naast de akoestische gitaren en drums vergezeld door violen. Hele nette vioolklanken zorgen voor een extra laag en meer diepgang. De instrumentatie is wat dat betreft variërend genoeg en valt in positieve zin op. Margo Cilker heeft zelfs de moeite genomen om op een aantal nummers wat pedal steels en blazers toe te voegen.

Naast de instrumentatie is ook de stem van Cilker van een groots kaliber. Een beetje meisjesachtig dat wel, maar past heel goed bij de inkleuring van de muziek. Vergelijkingen zijn snel gemaakt met een andere Americana artiest zoals Jade Bird. De vocals lijken sprekend op elkaar. Alhoewel Bird de pop kant bewandelt, blijf Margo Cilker met Pohorylle echt in het Americana straatje. Het moet in de toekomst blijken of Americana haar echt ligt of dat ze muziek gaat produceren binnen een ander genre.

Wat wel duidelijk is, is dat Pohorylle volkomen genieten is en licht verslavend. De meeste nummers op dit album zijn kort, onder de drie minuten, maar dat maakt niet uit. Het is allemaal precies genoeg om de nummers volledig in je op te nemen. Let wel dat het je niet snel loslaat en je de muziek opnieuw wilt horen. Dat maakt uiteindelijk Pohorylle voor mij anders dan de rest.

Het moet blijken hoe bestendig dit nieuwe album van Margo Cilker is tegen de tijd. Goede albums moeten rijpen en ik ben benieuwd hoe ik er over een aantal maanden tegenaan kijk. Voor nu ben ik zeer content met dit album en laat Cilker hier genoeg potentie horen om haar voor mij in de toekomst in de gaten te houden. Zeer benieuwd wat dit nachtegaaltje meer te brengen heeft.

Uitgebracht door Loose Music