Sam Outlaw – Popular Mechanics

Sam Outlaw - Popular Mechanics album cover

Het is de afgelopen jaren rustig geweest rondom country artiest Sam Outlaw. Opmerkelijk, want met zijn platen Angeleno en Tenderheart sprak hij een groot country publiek aan. Zijn bekendheid rijkte dan ook ver genoeg om relatief grote zalen te vullen. In 2019 kwam er een vreemde EP uit die eigenlijk minder was dan een tussendoortje. Uit niets een aantal jaren later kondigt hij een nieuwe plaat aan, Popular Mechanics genaamd.

Eerste single For the Rest of Our Lives is een nummer dat zich helemaal buiten country contreien bevindt. Dat is geen goed teken voor de rest van Popular Mechanics. Dat in ieder geval op gaat als je hoopt dat Sam Outlaw de country van Angeleno en Tenderheart voortzet. Ik zal je gelijk uit de droom helpen, Outlaw draait hier met 180 graden richting 80’s pop muziek. Foetsie de country die Sam de naam “SoCal” meegaf.

Het is een bewuste creatieve keuze die hij hier maakt. Misschien ook wel een beetje te verwachten. Hij liet zich voor Popular Mechanics inspireren door zijn vader die mechanische engineer is, en zo ook veel andere familieleden. Door zijn vaders verhalen werd Outlaw geïnteresseerd in het werk van engineers. En dan vooral binnen de muziekproductie. Daarnaast heeft hij een liefde voor populaire 80’s muziek en de link was snel gemaakt: Popular Mechanics.

Outlaw verdiepte zich in het leren van allerlei verschillende opname engineers uit de tachtiger jaren en daar liggen alle fundamenten van deze plaat. Alhoewel ik lees in de bio van deze plaat dat er een instrument als pedal steel voorbij komt hoor je die nauwelijks. Computer drums, synthesizers en scheurende gitaren zijn de leidende instrumenten op Popular Mechanics.

Ik vind het een opmerkelijke keuze dat Sam Outlaw deze weg kiest. Hij had zoveel populariteit met zijn country platen. Maar daarnaast bewonder ik dat hij zijn passies en dromen najaagt. En Popular Mechanics is op zichzelf helemaal geen slechte plaat. Ik heb er met volle plezier van genoten en komt eind van het jaar absoluut in het eindejaarslijstje terug. Alleen dan niet in het country segment.

Sam Outlaw speelt hier wel met vuur, want hoe gaan zijn fans op Popular Mechanics reageren? Hij is zich daarvan bewust en het is echt afwachten. Persoonlijk heb ik er helemaal geen problemen dat een artiest zulke keuzes maakt. Ik juich het zelfs toe. Maar ik weet niet of iedereen dat kan. Hij zal fans verliezen, hij zal fans winnen. De nummers van Popular Mechanics gaan het in een live-setting ongetwijfeld goed doen met de combinatie van zijn country repertoire. Sam Outlaw verliest mij niet met Popular Mechanics en ik hoop dat zowel diegene die bekend zijn met Outlaw, en ook die niet bekend zijn deze koers volgen. Er zit immers genoeg liefde, passie en vakmanschap in.

Uitgebracht door Black Hills Recordings