Margo Cilker – Valley of Heart’s Delight

Margo Cilker - Valley of Heart's Delight album cover

Margo Cilker kan gezien worden als een van de meest belovende Americana artiesten van dit moment. Twee jaar geleden opende ze haar muzikale carrière op sterke wijze met debuutplaat Pohorylle. Dat album werd door de hele Americana scene met veel positieve kritieken ontvangen en er werd met smart gewacht op een opvolger. En voila, Valley of Heart’s Delight.

Pohorylle was en is een ontzettend goede plaat en staat nog steeds solide. Ik vond toentertijd vooral het pianospel zeer fijn en de liedjes bevatten allemaal heerlijke harmonieën en melodieën. Margo Cilker zal best vast wat druk hebben ervaren tijdens het produceren van Valley of Heart’s Delight, maar ze maakt de hoge verwachtingen naar mijn mening helemaal waar.

Je kunt deze nieuwe plaat als een vervolg zien op Pohorylle. Eigenlijk doet het niet heel veel anders dan het debuut en gaat het op dezelfde voet verder. Dat kan misschien makkelijk klinken, maar de liedjes op Valley of Heart’s Delight zijn wederom van uitstekende kwaliteit. Er is gekozen voor eenzelfde soort samenstelling van muzikanten zoals bij haar eerste plaat ook het geval was. Dit levert hetzelfde geluid op en de piano speelt wederom een belangrijke rol.

Margo Cilker had bij Pohorylle al de beschikking over een aantal hele ervaren muzikanten en ze werkt dus ook weer met hen samen op Valley of Heart’s Delight. Dat betekent dat de producer van dit album wederom Sera Cahoone is, bekend van Band of Horses. En er doen muzikanten mee van bekende bands zoals The Decemberist en Beirut. De liedjes druipen van kwaliteit.

De verwachtingen van deze langverwachte opvolger worden dus helemaal waargemaakt. Margo Cilker laat horen dat ze geen eendagsvlieg is en dat ze met het altijd moeilijke tweede album geen problemen heeft. Alle liedjes zijn van hoogwaardige kwaliteit, hebben creativiteit en zijn een plezier om naar te luisteren. Valley of Heart’s Delight is Americana zoals Americana hoort te zijn.

Margo Cilker mag je zien als een van de sterkhouders van het genre. Haar debuut verscheen twee jaar geleden al in vele lijstjes en dat zal met Valley of Heart’s Delight ongetwijfeld ook gaan gebeuren. Ik ben in ieder geval overtuigd van deze geweldige singer-songwriter uit Oregon. Met twee uitstekende platen op zak kan ze de wereld aan en heeft ze genoeg sterk materiaal om aan het publiek te laten horen. Deze dame is er een van buitencategorie en een zeer waardevolle toevoeging aan het Americana genre.